تاثیر خواب انسان بر زندگی وی

تاثیر خواب انسان بر زندگی وی

کیفیت خواب انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است برای خواب خود برنامه ریزی داشته باشید، در هر رده سنی نیازمند مقدار کافی خواب هستید، خواب انسان می تواند در خلق و خو و ترشح هورمون ها و میزان باروری وی تاثیرگذار باشد.

بدن انسان در طول یک شبانه‌روز، به‌صورت طبیعی برای دو مرحله خواب برنامه‌ریزی می‌کند، بدون این‌که به میزان خواب انسان در طول ۲۴ ساعت گذشته توجه کند. به‌طور طبیعی مرحله اول خواب از نیمه شب تا ۷ صبح و مرحله دوم خواب از ۱ بعد از ظهر تا ۴ عصر را در بر می‌گیرد. نیاز افراد در سنین مختلف به خواب، متفاوت است.

کودکان تا مرحله پیش‌دبستانی به ۱۱ تا ۱۳ ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند، نوزادان به ۱۸ ساعت، و کودکان بین ۷ تا ۱۲ ساله، ۱۰ تا ۱۱ ساعت. نوجوانان به حدود ۹ ساعت خواب نیازمندند و بزرگسالان به ۷ تا ۹ ساعت. به‌طور متوسط‌، انسان‌ها هر شب حدود ۲ ساعت رویا می‌بینند یا ۲۵ درصد از خواب‌شان را رویا تشکیل می‌دهد. بعضی از محققان معتقدند که رویاهادر تنظیم وضعیت خلق‌وخوی انسان‌ها، حل معضلات درونی و کاهش استرس نقش مهمی دارند. کابوس‌ها نوعی از رویاهای شبانه هستند که بر اثر سطح بالایی از ناراحتی و استرس رخ می‌دهند و زمانی که افراد تحت فشار روانی قرار می‌گیرند، بیشتر اتفاق می‌افتند. کابوس‌ها بیشتر در بخش یک‌سوم پایانی شب رخ می‌دهند و بیشتر در میان کودکان شایع‌اند تا در میان بزرگسالان.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *