تاثیر داروی ضد سرطان بر آلزایمر

تاثیر داروی ضد سرطان بر آلزایمر

محققان دانشگاه کمبریج  دریافتند برخی داروها که برای درمان بیماران سرطانی تجویز می شوند می توانند از مشکلات زوال عقل بیماران سرطانی را درمان کنند یا از ابتلای آنها به آلزایمر پیشگیری کنند. داروی بکساروتن از جمله این داروها به شمار می رود.

محققان دانشگاه کمبریج در مطالعه اخیرشان به این نتیجه رسیدند که یکی از داروهای ضدسرطان می‌تواند شروع بیماری‌های عصبی مثل بیماری آلزایمر را به تاخیر بیاندازد. این دارو که بکساروتن نام دارد، برای درمان لنفوم به کار می‌رود. محققان این مطالعه که در Science Advances منتشر شده است، بکساروتن را به‌عنوان دارویی برای درمان آلزایمر مطرح نمی‌کنند، بلکه معتقدند این دارو می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

در واقع، این دارو می‌تواند دفاع طبیعی بدن در برابر پروتئین‌های معیوب در مغز را بهتر کند و از این طریق تاثیر مثبتی در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر بگذارد. پروفسور میشل وِندروسکولو، مسئول این مطالعه و استاد دانشگاه کمبریج، می‌گوید که با افزایش سن انسان‌ها، مکانیسم‌های طبیعی بدن برای دفاع از مغز در مقابل پلاک‌های مخرب، ضعیف‌ و ضعیف‌تر می‌شوند.

ما از طریق شناخت بیشتر روی طریقه کار کردن این مکانیسم‌های طبیعی می‌توانیم داروهایی طراحی کنیم که این مکانیسم‌های مهم را تقویت کنند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که بکساروتن، اولین گام‌ها در روند تشکیل پلاک‌های آمیلوئیدی را مختل می‌کند. در واقع، وقتی این دارو به‌موقع استفاده شود، می‌تواند شکل‌گیری پلاک‌های آمیلوئیدی را سرکوب کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *