تشخیص بیماری آلزایمر با کمک ژنتیک

تشخیص بیماری آلزایمر با کمک ژنتیک

تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر

مطلب زیر در مورد چگونگی تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر صحبت کرده است و این چگونگی را می توان با کمک ژنتیک انجام داد امیدوارم که مطلب زیر اطلاعات مفیدی به شما دهد.

گروهی از محققان، نمره خطر ژنتیکی خاصی را طراحی کرده‌اند که به گفته آنان می‌تواند چند دهه زودتر از بروز علائم آلزایمر، با دقت نشان دهد که کدام افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. گزارشی از این مطالعه که توسط محققان Massachusetts General Hospital انجام شده،

در مجله Neurology به انتشار رسیده است. محققان در این مطالعه، ابتدا نمره خطر خاصی را به نام نمره خطر پلی‌ژنیک طراحی کردند. آنان در ادامه به تحلیل ژنوم‌های مربوط به ۱۶۶ نفر از بزرگ‌سالانی پرداختند که مبتلا به زوال عقل بودند و در کنار آن ژنوم‌های مربوط به یک هزار و ۲۶ نفر از افراد سالم را هم بررسی کردند.

نمره خطر پلی‌ژنیک، گونه‌های ژنتیکی مرتبط با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در بین این افراد بررسی می‌کرد. علاوه بر این‌ها، نشانگرهای مرتبط با بیماری آلزایمر از جمله زوال حافظه و قوه تفکر، کاهش حجم هیپوکامپ مغز و پیشرفت بالینی بیماری آلزایمر نیز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.

در ضمن، نمره خطر پلی‌ژنیک بر روی یک هزار و ۳۳۲ نفر از افراد سالم اعمال شد و حجم هیپوکامپ مغز آنان نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. محققان درنهایت به این نتیجه رسیدند که هرچقدر نمره خطر پلی‌ژنیک بالاتر باشد، حافظه نیز ضعیف‌تر و هیپوکامپ مغز نیز کوچک‌تر است. آنان در طول دوره ۳ ساله مطالعه‌شان متوجه شدند که نمره خطر پلی‌ژنیک بالاتر،

می‌تواند با افزایش زوال حافظه و ضعف عملکرد اجرایی مغز در بین افراد مُسن‌تر مرتبط باشد. مسئولان مطالعه می‌گویند: «این تحلیل‌ها به‌طور کلی شواهدی را فراهم می‌کنند مبنی بر این‌که خطر ژنتیکی ابتلا به بیماری آلزایمر با اثراتی همراه می‌شود که قبل از بروز علائم زوال عقل، حتی در بین افراد جوان، قابل شناسایی است».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *