تشدید سرطان با سیگار کشیدن

تشدید سرطان با سیگار کشیدن

از پیامدهای منفی سیگارکشیدن برای سلامتی تان چه میدانید؟ سیگار می تواند بر دی ان ای افراد تاثیر گذاشته و آن را تغییر دهد . همچنین ریسک ابتلا به سرطان در افراد سیگاری نسبت به دیگران بیشتر است . به تازه ترین یافته های محققین دراین باره دقت کنید.

محققان انگلیسی و ایتالیایی در مطالعه‌ای مشترک درباره سیگار و اعتیاد، به نتایج جالبی رسیدند. نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد که رد پایی از سابقه اعتیاد افراد سیگاری بر سطح DNA آن‌ها باقی می‌ماند و این رد پا می‌تواند در سنجش خطر ابتلا به سرطان در میان این افراد موثر باشد. محققان در این مطالعه توانستند تعدادی از نقاط خاص را در DNA خون شناسایی کنند که پلاک‌های شیمیایی ناشی از سیگار کشیدن را با خود حمل می‌کنند. وقتی که فرد عادت سیگار کشیدن را ترک می‌کند، این پلاک‌ها به‌تدریج ناپدید می‌شوند، اما آثار سیگار کشیدن هیچ وقت از DNA پاک نمی‌شوند و DNA فرد به حالت قبل از سیگار کشیدن برنمی‌گردد.

جیمز فلاناگان، از مسئولان این مطالعه، می‌گوید: «این مطالعه می‌تواند به طراحی و ساخت آزمایشی کمک کند که توانایی نظارت بر اطلاعات اپی‌ژنتیک فرد را در سطح مولکولی دارد و می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ناشی از سیگار کشیدن را با جزئیات دقیق مورد سنجش قرار دهد». به نظر این محققان، این کشف جدید، راه جدیدی را برای استفاده از سابقه سیگار کشیدن افراد باز خواهد کرد تا بتوان خطر ابتلا به سرطان را دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار داد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.