تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف فیبر

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف فیبر

با استفاده از انواع مواد غذایی حاوی فیبر می توانید سیستم ایمنی بدنتان را در برابر امراض سرطانی محافظت کنید.برای  پایین آوردن کلسترول خون خود می توانید به پیروی از رژیم غذایی پرفیبر و کم چرب بپردازید. این رژیم به کاهش امراض قلبی و عروقی و پیشگیری ازابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه منجر خواهد شد.

فیبر یک نوع کربوهیدرات می باشد(از گروه کربوهیدرات های پیچیده). این نوع کربوهیدرات هضم نمی شود، حتی در خون نیز جذب نمی شود. فیبرهای موجود در غذا، از گیاهان سرچشمه می گیرند.

فیبرها دو نوع هستند: فیبرهای محلول و فیبرهای نامحلول.

فیبرهای محلول، همانطور که از نامشان پیداست در آب حل می شوند. این نوع فیبر باعث پایین آوردن کلسترول خون می شود. شما می توانید فیبرهای محلول را در غذاها پیدا کنید، این غذاها شامل: جو، جوی دوسر، مرکبات و لوبیای خشک است.

فیبرهای محلول، به کاهش وزن نیز کمک می کنند، زیرا بعد از مصرف غذای حاوی این نوع فیبر، شما احساس پُری و سنگینی می کنید و در نتیجه دیرتر گرسنه می شوید.

فیبرهای نامحلول شامل، پوسته سبزیجات و سبوس می باشد. این نوع فیبر خطر سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) را کاهش می دهد. همچنین این نوع فیبر از عفونت روده بزرگ جلوگیری می کند. فیبرهای نامحلول در نان گندم سبوس دار، سبوس گندم ، انواع سبزیجات مثل کلم ، چغندر ، گل کلم ، سیب با پوست و شلغم و …. وجود دارند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که رژیم پر از فیبر، دیابت را درمان می کند. دیابتی هایی که حداقل ۵۰ گرم فیبر در رژیم غذایی شان وجود دارد، ۱۰ درصد مقدار قند خون را کاهش می دهند. همینطور دیابتی هایی که مقدار زیادی فیبر مصرف می کنند، مقدار انسولین خونشان کاهش می یابد.

یک رژیم پر فیبر اثرات مفیدی در سوزش قلب دارد. همانطور که می دانید سوزش قلب می تواند باعش زخم معده و سرطان روده شود. متخصصان بهداشتی برای جلوگیری از سوزش قلب توصیه به مصرف رژیم پر فیبر و کم چرب می کنند.

اگر روزانه ۱۰ گرم فیبر بخورید، خطر مرگ زودرس تا ۱۰ درصد کم‌تر می‌شود. دلایل بیشتری هم هستند که ثابت می‌کنند اگر روزی ۲۵ گرم فیبر بخورید، چه مزایای فوق‌العاده‌ای برای شما دارند. اضافه کردن ۷ گرم فیبر به برنامه غذایی روزانه، خطر سکته مغزی را تا ۷ درصد کاهش می‌دهد.طبق آمار، با هر ۷ گرم فیبری که می‌خورید، احتمال بیماری‌های قلبی تا ۹ درصد کم‌تر می‌شود، چون فیبرها این توانایی منحصر به‌فرد را دارند که کلسترول را پایین بیاورند.

کسانی که روزانه بیشتر از ۲۱ گرم فیبر می‌خورند، ۲۲ درصد کم‌تر احتمال دارد که با مشکل سنگ کلیه روبه‌رو شوند.رژیم‌های غذایی که فیبر زیادی داشته باشد، التهاب ریوی را تسکین می‌دهد و حتی خطر بیماری‌های التهابی مثل بیماری مزمن انسدادی ریه را خیلی کم‌تر می‌کند.خوردن فیبر بیشتر، تعادل باکتری‌های روده را حفظ می‌کند و به هضم بهتر کمک می‌کند.

افرادی که مصرف فیبر روزانه‌شان را تا ۳۰ گرم یا بیشتر افزایش می‌دهند، خیلی بهتر وزن کم می‌کنند. در واقع این افراد با خوردن فیبر، نتیجه‌ای را می‌گیرند که خیلی‌ها با رژیم‌های سختگیرانه به آن می‌رسند.فیبرها فرآیند جذب شدن گلوکز را کند می‌کنند و به‌خوبی توانایی کنترل قند خون را دارند. برای همین احتمال مبتلا شدن به دیابت را خیلی کاهش می‌دهند.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.