جراحی کاهش وزن و خطرات مربوط به آن

جراحی کاهش وزن و خطرات مربوط به آن

از جراحی کاهش وزن چه میدانید؟

گاهی اوقات افراد بدلیلی که دوست دارند سریعا لاغر شوند دست به جراحی کاهش وزن می زنند که این کار بالطبع عوارض جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت که در مطلب زیر به آن اشاره شده است.

برای جولی مورفی‌، اضافه وزن امری آشنا بود‌؛ زیرا تمام خانواده‌اش به این مشکل دچار بودند‌. اما او تصمیمی جدی برای تغییر شرایط خود گرفته بود‌.

مورفی ۵۷ ساله که اهل شرق تنسی است‌، می‌گفت‌:‌ “مادر ما هیچ وقت با ما جایی نمی‌آمد‌، زیرا از اضافه وزن بیش از حدش خجالت می‌کشید‌. من مطمئن بودم که نمی‌خواهم مانند او بشوم و خودم را از زندگی فرزندانم طرد کنم‌‌”‌.

او به وعده خود عمل کرد‌. وی با بیش از ۱۲۱ کیلو وزن به مراسم و برنامه‌های مدرسه‌ای فرزندانش ‌می‌رفت‌. با ورود نوه‌هایش به زندگی او‌، وضعیت رو به سخت شدن گذاشت‌.

او می‌گوید‌: ‌”من دیابت داشتم و از هر ۲ زانو به آرتروز مبتلا شده بودم‌‌. من نوه داشتم و دوست داشتم بتوانم با آنها وقت بگذرانم‌.”

او به این نتیجه رسید که بهترین راه برایش‌، عمل بایپس معده است‌. با این کار معده کوچک‌تر می‌شود تا فرد نتواند مثل قبل زیاد غذا بخورد‌. بخشی از سیستم گوارش هم به وسیله عمل تغییر مسیر می‌دهد تا مواد غذایی زیاد جذب نشود‌.

او می‌گوید‌:‌ “من مطمئن بودم که انتخابم صحیح است و این کار را برای خودم انجام دادم‌، نه هیچ کس دیگری‌.”

در مارچ ۲۰۰۴‌، او زیر تیغ جراحی رفت‌ و یک روز پس از عمل مشکلاتش آغاز شد‌.

‌او می‌گوید‌:‌ “من پس از عمل در بیمارستان بودم که یک پرستار برای کمک به من آمد‌. او مرا به پشت خواباند و من تلاش می‌کردم عضلات شکمم را منقبض کنم‌”‌.

پس از مدت کوتاهی او به سنگ کلیه مبتلا شد‌‌، یکی از عوارض جانبی شناخته شده در عمل جراحی کاهش وزن‌! مشکل بعدی کمبود پتاسیم بود که ۸ روز او را بستری نگاه داشت‌.

علاوه بر اینها بخش کوچکی از معده او که باقی مانده بود‌، ۵ بار توسط پزشکان گشاد شد‌؛ زیرا او پس از هر بار غذا خوردن استفراغ می‌کرد‌.

‌او می‌گوید‌:‌ “نام خانوادگی من مورفی است‌. قانون مورفی می‌گوید‌ که هر اتفاق بدی که ممکن است‌ بیفتد‌، می‌افتد‌‌!”‌
خطرات‌ عمل‌‌جراحی کاهش وزن

براساس گفته‌های ادوارد لین‌، مدیر بخش جراحی کاهش وزن دانشگاه اموری‌، مشکلات خانم مورفی از جمله مشکلات کم دردسر این عمل‌ها بوده است‌.

هرچند که طبق گفته او‌، پس از هر عمل سنگینی‌، احتمال حمله قلبی و لخته شدن خون وجود دارد‌.

لین می‌گوید‌: “خطر بزرگ دیگر احتمال نشت است‌. وقتی ۲ قطعه معده را بهم می‌چسبانید‌‌، ممکن است نشت کنند‌.‌ چنین بیمارانی ممکن است به شدت مریض شوند‌”.

هرچند که مشکلات بزرگ ناشی از عمل‌های جراحی کاهش وزن می‌تواند مرگ‌بار باشد‌‌، اما نادر است‌. براساس گزارش جامعه جراحان متابولیک و لاغری‌ آمریکا، احتمال وقوع مشکلات بزرگ در این عمل‌ها تنها ۴.۳‌% است‌. خطرات چاق بودن بیش از این مقدار است‌.

دکتر جان مورتون می‌گوید‌:‌ “ جراحی کاهش وزن‌ ، امن‌تر و موثر‌تر شده است‌، این عمل‌ها از عمل‌های برداشتن کیسه صفرا کم خطرتر بوده و این امنیت طی یک دهه گذشته ایجاد شده است‌‌‌”‌. او جراح ارشد لاغری در دانشگاه استنفورد است‌.‌

اما خطرات جدی هستند و باید جدی گرفته شوند‌. او می‌گوید‌: “هربار که در خصوص عمل جراحی صحبت می‌کنید‌، باید به ضرر‌ها و فواید آن فکر کنید‌. اما واضح است که فواید آن بسیار بیشتر از خطراتش است.‌‌”
چندین تحقیق که امسال منتشر شد‌، این موضوع را تایید می‌کند‌.

بر اساس گزارش‌ها‌، افرادی که عمل جراحی کاهش وزن انجام داده‌اند‌، نسبت به افرادی که این کار را انجام نداده‌اند دارو‌های کمتری مصرف کرده‌، وزن بیشتری کم کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در آنها کمتر شده است‌.

اما لین می‌گوید حتی مشکلات کوچکی مثل مشکلات مورفی ممکن است تاثیرات بزرگی داشته باشد‌.

او می‌گوید‌:‌ “من داستان‌هایی از این مشکلات که دیده‌ام را برای بیمارانم تعریف می‌کنم و به آنها می‌گویم که فکر کنند این اتفاقات برایشان پیش آمده است‌. حالا چه برنامه‌ای برای رفع آن دارید‌؟ اگر فرزند کوچک دارید‌، چه کسی در نگهداری آنها کمکتان خواهد کرد‌؟‌”

او می‌گوید با این حال‌، بیماران مطلع از این مشکلات‌ که آنها را خوب سبک و سنگین می‌کنند‌، نتیجه عمل بسیار موفقیت‌آمیزی دارند‌.

لین می‌گوید‌: “اغلب افراد این عمل‌ها را از سر نا‌امیدی انجام می‌دهند‌، زیرا هرگونه راه دیگری را امتحان کرده‌اند‌. آنها شغل مورد نظر خود را بدست نمی‌آورند‌، مردم به شکل عجیبی آنها را تماشا می‌کنند‌. وقتی دیابت داشته باشید یا کلسترولتان نجومی باشد‌، این عمل فرصتی برای زندگی به شما می‌دهد‌”‌.
تغییر کامل سبک زندگی

مورفی می‌گوید با وجود تمام مشکلاتی که با آن رو به رو شد‌، اگر فرصتی دوباره پیدا می‌کرد‌، باز هم همین انتخاب را انجام می‌داد‌.

دیابت او از بین رفته و بیش از ۲۰ کیلو وزن کم کرده است‌‌. او به دلیل خوردن زیاد تنقلات و ابتلا به مشکل تیروئیدی که به عمل جراحی ارتباطی نداشته‌، مقداری اضافه وزن پیدا کرده است‌.

او می‌گوید‌: “من در این مسیر خیلی مبارزه کردم‌، برخی مواقع شکست خورده و عقب نشستم‌، اما در درازمدت نتیجه گرفتم و موفق شدم‌‌.”

او می‌گوید که راه رفتن برایش راحت‌تر شده، حال کلی بهتری دارد و کلسترول و فشار خونش به مرزی بسیار مناسب رسیده است‌.

با این حال‌، او همچنان پس از ۱۰ سال نمی‌تواند بیش از چند لقمه در یک وعده غذا بخورد‌‌، بیش از چند لقمه گوشت یا همبرگر ممکن است باعث شود او استفراغ کند‌.

او همچنین می‌گوید که فکر نمی‌کرده چنین مشکلات جسمی را تجربه کند‌. ‌مورفی می‌گوید‌: ‌”این کار چشم آدم را باز می‌کند‌. وقتی عکس‌های قدیمی خود را می‌بینید‌، با خود می‌گویید‌: “من چنین قیافه‌ای داشتم؟!‌”

لین حرف آخر را برای افرادی که می‌خواهند عمل کنند اینگونه می‌گوید‌ که هرچند این عمل می‌تواند نجات بخش باشد‌، اما بدون آمادگی نباید وارد این ماجرا شوید‌.

او می‌گوید‌:”شما برای چنین کاری نیاز به حمایت زیادی دارید و در چنین تصمیماتی راه آسان وجود ندارد‌. برای این کار باید سبک زندگی خود را به طور کامل تغییر دهید‌.‌”

اگر شما هم از اضافه وزن شدید رنج می‌برید بهترین راهکار مجله سلامت، کاهش وزن با استفاده از رژیم غذایی و حرکات ورزشی است پس اگر هنوز این موارد را امتحان نکرده‌اید از همین امروز شروع کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.