حس مرگ و بازیابی ناگهانی خاطرات

حس مرگ و بازیابی ناگهانی خاطرات
حس مرگ و بازیابی ناگهانی خاطرات

مرگ حس غیرقابل وصف و ناگهانی است ،دانشمندان و محققین به این نتیجه رسیده اند که در زمان مرگ یا تجربه مرور خاطرات مواجه خواهیم شد ،مرگ با یادآوری حوادث و اتفاقات مختلف در زمان های گوناگون همراه خواهد بود .مرگ حس عجیب و غریب و ناشناخته ای است .

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در لحظات نزدیک به مرگ، زندگی انسان‌ها واقعا می‌تواند به‌سرعت از جلوی چشم آن‌ها عبور کند. گزارشی از این مطالعه در Consciousness and Cognition منتشر شده است. محققان در این مطالعه با بررسی لحظات منتهی به مرگ توانستند پدیده خاصی به‌نام «تجربه مرور زندگی» (life review experience) یا (LRE) را شناسایی کنند که فرد در آن می‌تواند تمام زندگی خودش را در چند لحظه جلوی چشمان خودش ببیند.

البته این اتفاق، لزوما براساس ترتیب زمانی پیش نمی‌رود. محققان معتقدند که LRE می‌تواند علت‌های خاص خودش را داشته باشد. درواقع، بخش‌هایی از مغز انسان که وظیفه ذخیره‌سازی خاطرات را بر عهده دارند، تا آخرین لحظات قبل از مرگ فعالیت می‌کنند، چون فورا تحت تاثیر اکسیژن و کمبود خون قرار نمی‌گیرند. به‌گفته محققان،تجربه دوباره حوادث زندگی که اصطلاحا LRE نامیده می‌شود، پدیده‌ای است که ویژگی‌های‌اش به‌خوبی تعریف شده‌اند و بعضی از عناصر آن را حتی می‌توان در زندگی افراد سالم نیز مشاهده کرد. این‌طور به نظر می‌رسد که نوعی زنجیره ادامه‌دار از حوادث زندگی در سیستم شناختی انسان‌ها وجود دارد و در موقعیت‌های سخت مانند استرس روانی یا فشار جسمانی فعال می‌شود.

سلامتیسم


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *