دانستنی های تغذیه ای در مورد کاهو

دانستنی های تغذیه ای در مورد کاهو

در مورد کاهو و خواص درمانی آن چه میزان اطلاع دارید؟ این سبزی پرخاصیت کمک زیادی به تامین آب بدنتان خواهد کرد همچنین در پیشگیری از آسیب‌های مغزی و مقابله با بیماری های عفونی نیز موثر خواهد بود.

خواص تغذیه ای کاهو کدامند؟ کاهو، جزو سبزی‌های پرآب و کم‌کالری است که هر ۱۰۰ گرم آن تنها ۱۵ کیلوکالری انرژی به بدن می‌رساند. برگ‌های تازه کاهو، حاوی حجم بالایی از ویتامین A و بتاکاروتن هستند. هر ۱۰۰ گرم برگ تازه کاهو می‌تواند ۲۴۷ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین کند و ۴۴۴۳ میکروگرم بتاکاروتن به بدن برساند.

این ریزمغذی‌ها برای حفظ سلامت پوست و قدرت بینایی ما بسیار مهم و ضروری هستند. کاهو، مقادیر مناسبی از ویتامین K را هم در خود جای داده است و از این رو مصرف روزانه آن می‌تواند باعث افزایش توده استخوانی و پیشگیری از آسیب‌های مغزی برای بهبود روند درمان بیماران مبتلا به آلزایمر شود.

فولات و ویتامین C از دیگر دارایی‌های ارزشمند کاهو هستند و باعث شده‌اند تا مصرف این سبزی به خانم‌های باردار توصیه شود. ویتامین C موجود در کاهو می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های عفونی پیشگیری کند. مقادیری از آهن، کلسیم، منیزیم و پتاسیم را هم می‌توان در کاهو پیدا کرد. از این رو، مصرف کاهو برای کنترل فشار خون و تنظیم ضربان قلب توصیه می‌شود. به‌علاوه، ویتامین‌های گروه B مانند تیامین و ریبوفلاوین هم در برگ کاهو وجود دارند.

کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و مرطوب است. دانشمندان علم تغذیه و گیاه¬شناسی برای کاهو خواص متعددی را بیان کرده اند که در ذیل به تعدادی از آنها می پردازیم:

۱- کاهو، یک داروی تسکین دهنده و آرام بخش طبیعی است، زیرا شامل مقدار کمی از یک ماده ی شیمیایی به نام لاکتوسین (LACTUCIN) است که وقتی به مقدار زیاد مصرف گردد، موجب سستی در بدن می شود.

۲- کاهو خون را صاف و تمیز می کند. لذا امام صادق (ع) فرمود: کاهو بخورید، زیرا خون را صاف میکند.(بحارالانوار/ج۱۴)

۳- کاهو بویژه نوعی از آن که دارای برگ های زرد است، غذایی زودهضم است و خواب آرامی را به دنبال دارد. از این رو رسول خدا(ص) فرمود: کاهو، خواب آور و برای هضم غذا مفید است. (بحارالانوار/ج۱۴)

۴- امام رضا (ع) به شیعیان خود توصیه می فرمودند: تامی توانید کاهو بخورید ، زیرا کاهو رقت خون را از بین می برد و بهتر از سایر سبزی ها، خون را تصفیه می نماید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *