دستور پخت شامی نخود ویژه سفره افطار ماه رمضان

دستور پخت شامی نخود ویژه سفره افطار ماه رمضان

دستور پخت شامی نخود

نخود جز یکی از حبوباتیست که دارای فواید بیشماری میباشد و شما میتوانید از نخود در دستور پخت شامی نخود استفاده کنید و در این شامی برای خوشمزه تر شدن آن از گوشت چرخ کرده استفاده کنید .

مواد لازم برای شامی نخود برای سفره افطار ماه رمضان :

گوشت چرخ کرده : ۳۰۰ گرم
پیاز درشت : یک عدد
آرد نخود چی : ۳۰۰ گرم
نمک و فلفل و زردچوبه : به میزان لازم
آب : به میزان لازم
روغن برای سرخ کردن : به میزان لازم
تخم مرغ : سه عدد
زعفران ساییده : نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه شامی نخود :

گوشت چرخ کرده را با پیاز ، تخم مرغ ، آرد نخودچی ، زعفران ، نمک ، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید.
بعد کمی آب اضافه کنید، تا مایه ای به غلظت ماست چکیده به دست آید .
سپس روغن را داغ کنید و با قاشق کمی از مایه را در روغن بگذارید تا یک طرف آن طلایی شود؛ سپس برگردانید و طرف دیگر را سرخ کنید .

متأسفانه امروز نخود که یک ماده غذایی بسیار مفید و پرانرژی است از سفره ایرانیان در حال حذف شدن است و شاهد استفاده کمتر آن در رژیم غذایی ایرانیان هستیم. با افزایش مصرف غذاهای خارجی و فست‌فود در سفره‌های ایرانی مصرف این ماده غذایی در طول روز و حتی در سال بسیار کمتر از گذشته شده است. نخود که جزء خانواده حبوبات محسوب می‌شود دارای املاح، ویتامین و پروتئین‌های متعددی از جمله نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، روغن گیاهی، مس و ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، B1, B2 است.

بنابراین نخود دارای اسیدآمینه‌های مختلف، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار مفیدی است که می‌توانیم بگوییم نخود نه فقط یک غذا بلکه به عنوان یک دارو محسوب می‌شود. نخود از زمان‌های بسیار دور مصرف خوراکی و درمانی داشته است. رازی و ابن بیطار کاملا آنچه را که دیسکورید درباره Erebinthos (نخود به یونانی) شرح داده به نقل‌قول از وی تحت عنوان حمص آورده‌اند و طبق نوشته ابوریحان، اربیوتوس، حمص است که به پارسی نخود می‌نامند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *