رابطه پوسیدگی دندان کودکان با استرس بارداری

رابطه پوسیدگی دندان کودکان با استرس بارداری

استرس بارداری چه مشکلاتی در پی دارد؟

استرس در دوران بارداری مشکلات بسیار زیادی در آینده بدنبال خواهد داشت این مشکلات در اینده در کودکان بروز پیدا میکند که یکی از این مشکلات پوسیدگی دندان کودکان می باشد.

تا به امروز پزشکان زیادی تاکید کرده‌اند که استرس در دوران بارداری با بعضی از مشکلات برای نوزاد مثل کمبود وزن موقع تولد و افزایش خطر ابتلا به آسم و آلرژی همراه است. اما یکی از مطالعات اخیر برای اولین بار نشان می‌دهد که استرس مزمن در دوران بارداری ممکن است خطر پوسیدگی دندان‌های کودک را افزایش دهد.

تیم تحقیقاتی این مطالعه که در American Journal of Public Health چاپ شده است، اطلاعات پزشکی مربوط به ۷۱۶ کودک را به همراه مادران‌شان بررسی کردند. این کودکان بین ۲ تا ۶ سال سن داشتند و سن مادران‌شان ۳۰ به بالا بود. این محققان نشانگرهای بیولوژیکی استرس مزمن را در طول بارداری این مادران بررسی کردند

و به‌خصوص وضعیت چربی خوب خون (HDL)، تری‌گلیسیرید، گلوکز، پروتئین واکنشی C، فشار خون و اندازه دور کمرشان را ارزیابی کردند. ضمن این‌که علاوه بر نظارت بر روی بروز پوسیدگی دندان در بین فرزندان، وضعیت اقتصادی-اجتماعی این مادران، تعداد دفعات مراجعه فرزندان به دندان‌پزشک، تغذیه فرزندان از شیر مادر و صبحانه خوردن یا نخوردن فرزندان در نظر گرفته شد. سرپرست این مطالعه می‌گوید

این مطالعه نشان می‌دهد که در نظر گرفتن اثرات عوامل اجتماعی-اقتصادی و استرس مادران بر روی سلامت دندان‌های کودکان اهمیت زیادی دارد و تاکید ما بر این است که برای بهبود بخشیدن به وضعیت سلامت و بهداشت دندان‌های کودکان، باید استراتژی‌های مناسبی برای بالا بردن کیفیت زندگی مادران در طول دوران بارداری داشت.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *