روزه و ژن های ترمیم کننده

روزه و ژن های ترمیم کننده

روزه , علاوه بر آن که سطح IGF-1 در گردش را کاهش می دهد , باعث فعال شدن تعدادی از ژن های ترمیم کننده نیز می گردد . هنوز دلیل این مکانیزم به طور کامل معلوم نشده است . لیکن گویا مبحث تکامل چنین می گوید که تا زمانی که غذای زیاد در اختیار داریم , بدن مان میل به داشتن تولید مثل دارد , ولی طبیعت برنامه طولانی مدت برای ما ندارد , طبیعا روی دوران پیری ما سرمایه گذاری نمی کند . با پایان دوره تولید مثل , ما را دور می اندازد . خوب حال اگر تصمیم به گرفتن روزه داشته باشیم چه پیش می آید ؟ اول واکنش شوک شدن است . سیگنال ها به مغز می رسند و به ما یاد آورمی شوند که گرسنه ایم و ما راوادار میکند که به دنبال چیزی برای خوردن برویم . شما مقاومت میکنید. حال بدن به این نتیجه می رسد که به این دلیل مثل سابق و به آن تعداد دفعات غذا نمی خورید که وارد دوران قحطی غذا شده اید .

در گذشته این اتفاق کاملا طبیعی بوده است در زمان قحطی کسی حال تصرف انرژی برای رشد و امور جنسی نداشت . پس بدن تصمیم می گیرد که از این ذخیره انرژی با ارزش , برای ترمیم استفاده کند و بدن شما را در وضعیت موجهی نگاه دارد تا دوران قحطی یک بار دیگر سربرسد ! پس پایش را از روی گاز مداوم برمی دارد , بدن شما خودش را به توازن سلولی می کشاند که مثل یک گاراژ برای اتومبیل است .  در آن جا , به همه مکانیک های کوچولو دستور داده می شود که شروع به کنترل و تنظیم اشکالاتی کنند که مدت ها بود نادیده گرفته می شدند. یکی از موارد محدود کردن کالری آنست که به طور مثال , وارد یک نوع مکانیزم به نام “آتوفجی” می شود .

پروسه آتوفجی

دراین پروسه , بدن شروع میکند به شکستن چرخه سلول های کهنه و بیرون انداختن آن ها , همان طوری که در مورد ماشین , باید از شر قطعات کهنه و خراب راحت شد . والتر عقیده دارد که افرادی که BMI بالاتر از ۲۵  دارند , از روزه گرفتن بهره خوبی می برند , ولی در عین حال عقیده دارد اگر برنامه تان این است که بیش از یک روز , روزه بگیرید این کار را باید در یک محور صحیح  انجام دهید . چون به عقیده او حفظ روزه طولانی , یک مداخله شدید به شمار می آید . اگر خوب انجام شود , بی نهایت به نفع شما خواهد بود . اگر به صورت غلط انجام شود , کاملا بر علیه شما کار خواهد شد با یک روزه طولانی دچار افت فشار خون شده و تغییر ساختار قابل  توجهی در متابولیسم تان دیده می شود.

بعضی ها ممکن است حتی غش کنند , نه همیشه ولی گاه پیش می آید . یکی از زمینه های تحقیق والتر , در مورد تاثیر روزه روی سرطان است , البته با هدف روزه طولانی نه نوع ناپیوسته آن ,  او یاد آور می شود در ابتدای گرفتن روزه و با گذشت چند روز , بدن دچار یک درگیری با خود می شود . چرا که عادت به حضور مقدار زیادی گلوکز و انسولین در سطح خون دارد , بنابراین زمان می خواهد تا خود را با آن وفق دهد , ولی در نهایت به آن سختی هم نخواهد بود. خیلی هم از کلمه در نهایت خوشم نمی آید ولی می دانستم که باید آن را بپذیرم . به هر حال یک نوع چالش بود و می دانستم که برنده خواهم شد و رویارویی مغز با معده انسان بسیار خوب , حرفی ندارم


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *