رژیم های لاغری مشکل ساز برای خانم های جوان

رژیم های لاغری مشکل ساز برای خانم های جوان

این روزها لاغری و تناسب اندام دغدغه مهمی برای خانم های جوان شده است باربی شدن تبدیل به رویایی برای این سنین شده است و به همین دلیل باعث پیروی آن ها از رژیم های غذایی مشکل ساز و غیراصولی شده است درادامه به عوارض این قبیل رژیم های غذایی اشاره خواهیم کرد.

تصوری که هر یک از ما در مورد وضعیت بدن و شکل بدن خود داریم، تصویر ذهنی نامیده می‌‌شود. اختلالات خوردن با مجموعه‌ ای از نگرش‌ها، ناکارآمدی و آشفتگی‌ها در مورد تصویر بدن همراه است. در هر جامعه‌ای، استانداردهای ایده‌آل از بدن و چهره برای زنان و مردان وجود دارد و تضادها هنگامی ‌‌ایجاد می‌‌شود

که تصویر ذهنی ما با تصویر ایده آل ساخته و پرداخته ذهنمان مطابق نباشد. افزایش اختلالات تغذیه در سال‌های اخیر عمدتا ناشی از تاکید بر لاغری و ارزنده سازی آن در جوامع غربی است. مدل‌های لاغری که در وسایل ارتباط جمعی غربی و ماهواره‌ها تبلیغ می‌‌شوند مهم‌ترین عامل تمایل زنان به سمت لاغری بی‌حساب و کتاب می باشد.

باید بدانیم هنگامی‌‌که در مورد وزن بدن صحبت می‌‌کنیم هم اضافه وزن و چاقی و هم لاغری مفرط مذموم و ناپسند هستند. پس همانطور که در مورد چاقی حساس هستیم باید در مورد پیامدهای زیانبار و روانی ناشی از تاثیرات ماهواره‌ها بر تعریف تناسب اندام نیز بسیار هوشیار باشیم. آیا «باربی» مطلوب‌ ترین شکل بدن است؟

بسیاری از خانم‌ها تصور می‌‌کنند که مطلوب‌ترین شکل بدن شکلی است که اصطلاحا «باربی» خوانده می‌‌شود، ‌غافل از اینکه حتی در جوامع غربی رسیدن به این سطح از لاغری را تایید نمی‌‌کنند.بعضی از ما ممکن است فکر کنیم افرادی که در مدل‌های غربی و فیلم‌های غربی و شوهای لباس نمایش داده می‌‌شوند افراد بسیار شاد و سالمی‌‌هستند.

بررسی‌های فراوان نشان می‌دهند که همین افراد از بیماری‌های ذهنی و جسمی‌‌ خطرناکی رنج می‌‌برند و صرفا به دلیل درآمد و یا گاهی اوقات هیجانات گذرا برای نمایش زیبایی خود در این شغل قرار می‌‌گیرند. مصاحبه‌هایی که با این افراد به عمل آمده عموما حاکی از میل شدید این افراد برای بازگشت به زندگی عادی و توصیه سایر افراد به پرهیز از تقلید مدل‌های لاغری است!

وزن افرادی که از این رژیم ها تبعیت می کنند، شاید در ظاهر کم شود اما در علم تغذیه به آن کاهش وزن نمی گویند چون فقط آب بدن کاهش یافته است. وقتی بدن تحت استرس رژیم غیراصولی قرار می گیرد، مکانیسم های متعددی به شکل زنجیره ای برای حفظ حیات کار خود را آغاز می کنند و در صورت پافشاری فرد بر رژیم ممکن است عوارض بسیاری در پی داشته باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.