سرطان های خطرناک با تنباکو

سرطان های خطرناک با تنباکو
سرطان های خطرناک با تنباکو

اگر جزو مصرف کنندگان تنباکو هستید بهتر است بدانید در معرض ابتلا به انواع سرطان های خطرناک قرار دارید تنباکوهای بدون دود مردان را در معرض خطرناک ترین سرطانها از جمله سرطان پروستات قرار خواهند داد ،نیکوتین موجود در این فرآورده ها می تواند باعث بالارفتن ریسک ابتلای شما به سرطان شود .

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که استفاده از تنباکوهای بدون دود یا اسنوس (snus)، می‌تواند خطر مرگ را در افراد مبتلا به سرطان پروستات افزایش دهد. گزارشی از این مطالعه در International Journal of Cancer منتشر شده است. کاترین ویلسون، مسئول این مطالعه و از اعضای دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «اسنوس به‌عنوان جایگزینی با ضرر کمتر به‌جای سیگارهای معمولی استفاده می‌شود، چون فاقد عناصر محترقه‌ای است که با خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند.

با این‌حال، ما متوجه شدیم که خطر مرگ زودهنگام در آن دسته از مردان مبتلا به سرطان پروستان که از اسنوس استفاده می‌کنند، افزایش می‌یابد». بیشتر بخوانید: تنباکوهای بدون دود حاوی باکتری های مضر هستند محققان در این مطالعه، اطلاعات مربوط به هزاران نفر از مردان سوئدی را بررسی کردند که در فاصله سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۲ به ثبت رسیده بودند. بررسی‌های نهایی به محققان نشان دادند که خطر مرگ بر اثر سرطان پروستات در بیمارانی که از اسنوس استفاده کرده‌اند، ۲۴ درصد بیشتر از افرادی است که سیگار نکشیده‌اند.

حتی خطر مرگ بر اثر علت‌ها و بیماری‌های مختلف نیز در بین این مردان ۱۹ درصد بیشتر از دیگران بوده است. سارا مارکت، یکی از محققان این مطالعه، می‌گوید: «شواهدی از مطالعات روی نمونه‌های حیوانی وجود دارند، مبنی بر این‌که نیکوتین می‌تواند پیشرفت سرطان را تسریع کند. سطح نیکوتین در خون مصرف‌کنندگان اسنوس هم بسیار بالا است. در مجموع، مطالعه ما نشان می‌دهد که اثرات تنباکو‌های بدون دود باید با دقت زیادی توسط متخصصان و مسئولان حوزه سلامت مورد بررسی قرار گیرد».

سلامتیسم


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *