شایعات مختلف در مورد گوشت قرمز

شایعات مختلف در مورد گوشت قرمز

با توجه به شایعاتی که در مورد مصرف گوشت قرمز شنیده می شود بهتر است به اطلاعاتتان در مورد این شایعه ها بیفزایید و درستی یا نادرستی این شایعات را بررسی کنید. گوشت قرمز در صورتی که کم چرب باشد می تواند در تامین پروتئین مورد نیاز بدنمان مفید باشد برخی معتقدند دیابت و امراض قلبی با مصرف گوشت قرمز شدت پیدا خواهند کرد.

می‌گویند آنها که زیاد گوشت قرمز می‌خورند، باید این عادت را ترک کنند، آنها هم که کربوهیدرات زیاد می‌خورند همین‌طور و همچنین آنها که چربی زیاد می‌خورند.قبلا مطالبی نوشته بودم که هشدارهای شدید درباره مصرف نمک و کلسترول مبنای علمی قوی ندارد، اما شاید هیچ ماده‌غذایی مانند گوشت قرمر در چند دهه گذشته مورد هجوم واقع نشده است. صداهای مخالف ضد گوشت قرمز از هر صدایی و از هر هشداری شدیدتر بوده، بی‌آنکه نیازی به ‌آن باشد.

امروز، آمریکایی‌ها از هر وقت دیگر اضافه وزن و چاقی بیشتری دارند، در این هم تردیدی نیست که ما آمریکایی‌ها امروز بیش از هر زمان دیگر غذا می‌خوریم، هرچند ما مصرف گوشت قرمز خود را در یک دهه گذشته کاهش داده‌ایم، اما این موضوع سبب نشده که چاقی که از دلایل مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی است در بین ما کاهشی چشمگیر داشته باشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها و نیز غلات در چند دهه گذشته بسیار بیشتر از قبل بوده است.مشکل اصلی اما این است که ما بیش از حد نیاز کالری می‌خوریم، اما در بیشتر بحث‌هایمان درباره رژیم‌غذایی، در واقع به دنبال یک ماده‌غذایی می‌گردیم که تقصیرها را به گردنش بیندازیم و در عین حال از «زیاد خوردن» می‌گوییم.

این اواخر، آدم‌های زیادی را دیده‌ام که با استناد به بعضی مطالعه‌ها می‌گویند، مصرف زیاد پروتئین باعث افزایش احتمال مرگ براثر بسیاری از بیماری‌ها می‌شود، مثلا مصرف زیاد پروتئین مرگ بر اثر سرطان یا دیابت را بالا می‌برد. بررسی دقیق اما، حکایت دیگری دارد.یک مطالعه تحت پوشش «بررسی نظرسنجی سلامت ملی و تغذیه» ادعا می‌کند،هیچ نشانه‌ای دال بر این وجود ندارد که مصرف پروتئین با افزایش مرگ به هر دلیل یا مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی-عروقی یا سرطان ارتباط داشته باشد. شرکت‌کنندگان در این بررسی همگی بالای ۵۰ سال سن داشته‌اند. آمارهایی وجود دارند که نشان می‌دهند، بین مرگ براثر دیابت و مصرف پروتئین ارتباطی وجود دارد، اما محققان می‌گویند، جمعیت مورد مطالعه بسیار کوچک بوده و نمی‌توان این یافته‌ها را تعمیم داد.

یافته‌هایی که در ۲ پاراگراف قبلی آمد درباره افراد ۵۰-۶۵ سال است، اما درباره سن بالای ۶۵ سال باید گفت که مصرف بالای پروتئین باعث شده در مرگ‌هایی با دلایل مختلف، به‌خصوص مرگ بر اثر بیماری سرطان، کاهش دیده شود. به این ترتیب، ما به افراد بالای ۶۵ سال توصیه می‌کنیم، گوشت بیشتر بخورند.

برای اثبات اینکه مصرف گوشت قرمز با افزایش هیچ نوع مرگی ارتباط ندارد، می‌خواهم به یکی از مطالعات خودم اشاره کنم که با استفاده از داده‌های«بررسی نظرسنجی سلامت ملی و تغذیه» انجام پذیرفته است.از منظری دیگر، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ درباره رژیم‌غذایی گوشتی نشان می‌دهد که گروه‌هایی که گوشت بیشتر مصرف می‌کنند، ۲۹ درصد بیشتر در معرض مرگ قرار دارند تا گروه‌هایی که کمتر گوشت مصرف می‌کنند،اما این گوشت‌ها بیشتر گوشت‌های فراوری‌شده بوده‌اند مانند بیکن و انواع سوسیس‌ها و کالباس‌ها.به این ترتیب خیلی از مطالعات در این‌باره ممکن است گمراه‌کننده باشند. بهترین شاهد این مدعا، «مرور کلاسیک سیستماتیک ۲۰۱۲» است که می‌گوید، هر چیز که ما می‌خوریم ممکن است سبب هم افزایش و هم کاهش میزان مرگ بر اثر سرطان شود.

باید برای پاسخ به این سوالات، بررسی‌های کنترلی به صورت اتفاقی انجام گیرند. این بررسی‌ها درحال حاضر هم وجود دارند، اما با تمرکز بر میزان چربی‌های خون مانند تری‌گلیسرید یا کلسترول. مطالعه‌ای که با استفاده از ۸ بررسی انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز یا گوشت سفید ماکیان یا ماهی تاثیر چندانی در میزان کلسترول یا تری‌گلیسرید خون ندارد.

آمریکایی‌ها توصیه‌ها را جدی گرفته‌اند و از دهه ۱۹۷۰ به این طرف، گوشت قرمز کمتر مصرف می‌کنند، مصرف سبزیجات ما هم کمی بیشتر شده است، اما در عوض، غلات و شکر بیشتر می‌خوریم. همین مسئله سبب شده که با وجود کاهش مصرف چربی و گوشت قرمز آمریکایی‌ها چاق‌تر شوند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.