طریقه پخت ته چین مرغ یک غذای اعیانی

طریقه پخت ته چین مرغ یک غذای اعیانی

طریقه پخت ته چین مرغ یک غذای اعیانی

معمولا ته چین یک یاز غذاهای اعیانیست که حداقل ماهی یکبار در هر خانه ای طبخ می گردد بنابراین طریقه پخت ته چین مرغ بهمراه خواصی که این غذای بسیار عالی دارد را برایتان ذکر میکنیم. امیدوارم که از تهیه این غذا لذت ببرید.

خوبی‌های ته چین ته ندارد
در میان غذاهای سنتی، ته‌چین از آن غذاهایی است که در مهمانی‌ها زیاد طبخ و تهیه می‌شود. این غذای قالبی و زعفرانی دو بخش اصلی دارد؛ قسمت اولش برنجی است که با تخم‌مرغ و ماست مخلوط شده و کاملاً زعفرانی می‌شود و قسمت دیگرش معمولا گوشتی بوده و شامل تکه‌های مرغ، ماهی یا گوشت راسته است. این غذا ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی دارد و به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌شود. در «دستور غذا»ی این هفته می‌خواهیم ته‌چین مرغ را که پرطرفدارترین نوع ته‌چین است، بررسی می‌کنیم.

مواد لازم:
برنج :  ۲ لیوان –  ۴۸۰ کیلوکالری
تخم‌مرغ:  ۲ عدد-  ۲۰۰ کیلوکالری
ماست چکیده: ۲ قاشق‌غذاخوری – ۵۰ کیلوکالری
زعفران و نمک: به میزان دلخواه-  صفر
سینه مرغ: ۲۵۰ گرم –  ۴۴۰ کیلوکالری
پیاز متوسط: ۱ عدد – ۲۵ کیلوکالری
هویج حلقه حلقه شده: ۱ لیوان –  ۲۵ کیلوکالری
سبزی خرد شده: ۲ لیوان – ۵۰ کیلوکالری
زرشک خشک: نصف لیوان – صفر
روغن مایع: ۵ قاشق‌غذاخوری – ۴۵۰ کیلوکالری
زردچوبه، فلفل و نمک: به میزان دلخواه -صفر

طریقه پخت ته چین مرغ

ابتدا برنج را آبکش کنید و آن را زنده‌تر بردارید.
سپس آن را در ظرفی با ماست، تخم‌مرغ، زعفران آب‌کرده و نمک مخلوط کنید. برای تهیه لایه داخلی نیز مرغ را به تکه‌های کوچکی تقسیم کنید و در ۳ قاشق غذاخوری روغن تفت بدهید.

سپس به آن، نصف لیوان آب بیفزایید و بقیه مواد (اعم از سبزی‌های خرد شده شامل کرفس، جعفری، مرزه و ترخان و هویج و ادویه‌های یاد شده) را اضافه کنید و بگذارید کنار هم بپزند.

در پایان، تابه تفلونی را که دیواره‌های بلندی دارد، با ۲ قاشق غذاخوری روغن چرب کنید و نصف برنج را در آن بریزید. آن‌گاه مخلوط مرغ را که سرد شده، به آن بیفزایید و روی آنها را با زرشک بپوشانید و سپس لایه بعدی برنج را اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم کاملاً بپزد. بعد از ۳۰ دقیقه ته‌چین شما آماده خواهد بود.

این غذا تقریبا ۱۷۰۰ کیلوکالری انرژی دارد و در صورت تقسیم آن بین ۴ نفر، به هر نفر بیش از ۴۰۰ کیلوکالری انرژی خواهد رسید. از این رو، به شما توصیه می‌کنیم آن را ترجیحا در وعده ناهار میل کنید.

تخم‌مرغ؛ منبع ویتامین A و D

این ماده غذایی به داشتن پروتئین با کیفیت شهرت دارد، می‌دانید چرا؟ برای اینکه تمامی اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را دارا بوده و برای دریافت آنها نیازی به خوردن تخم مرغ با هیچ ماده غذایی دیگری نیست. علاوه بر اینها، تخم‌مرغ منبع ویتامین A و D است. می‌دانید که این دو ماده مغذی در تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار کمک کننده بوده از این رو خوردن منابع غذایی شان در این روزهای پربیماری توصیه می‌شود، به خصوص در میان جوامع ما که کمبودشان حداقل در یکی از اعضای خانواده وجود دارد. یادتان باشد که ویتامین B12 نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای در تخم‌مرغ وجود دارد، پس اگر کمتر گوشت می‌خورید، بهتر است آن را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

هویج
این سبزی پرویتامین، منبع بتاکاروتن یعنی پیش ساز ویتامین A است و با پخته شدن قابل جذب تر می‌شود. این روزها خوردن منابع غذایی این ماده مغذی بیش از پیش توصیه می‌شود زیرا در تولید آنتی بادی توسط گلبول‌های سفید خون و فعالیت سلول‌های T دخالت دارد. به علاوه در انتقال آهن و تولید گلبول‌های قرمز خون دخیل بوده به این دلیل مصرف منابع غذایی آن برای کسانی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند، توصیه می‌شود، بنابراین گنجاندن این سبزی در ته چین می‌تواند راهی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی باشد.

سینه مرغ
سینه مرغ منبع ویتامین B3 است. می‌دانید این ویتامین در بدن چه وظایفی را به عهده دارد؟ بررسی‌ها نشان داده‌اند که B3 فعالیت‌های آنتی اکسیدانی داشته و به تنظیم قند خون و تولید انرژی کمک می‌کند و کمبودش موجب بی‌اشتهایی شده، نفخ به بار می‌آورد و نهایتاً مشکلات عصبی و گوارشی حتمی خواهند بود. علاوه بر این ویتامین، سینه مرغ مملو از ماده معدنی به نام کروم است که تأمین نیاز روزانه اش به تقویت فعالیت انسولین، تنظیم چربی خون و بهبود تحمل گلوکز کمک بسیار می‌کند.

همراه این غذا
بهترین نوشیدنی برای این غذا، دوغ کفیر است زیرا تکمیل‌کننده ماست موجود در این غذا بوده و ارزش وعده غذایی‌تان را بالا می‌برد. در کنارش خوردن یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه نیز بد نیست. به این ترتیب، تمام گروه‌های غذایی را در یک وعده میل می‌کنید و این درست همان چیزی است که بارها و بارها به آن اشاره کرده‌ایم.

کمخونی دارید؟
این غذا دارای آهن فراوانی است و به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم علاوه بر تکه‌های مرغ، تکه‌های گوشت قرمز مثل گوشت گوسفند را نیز در ته چین تان بریزید تا منابع آهن چند برابر شود و به همراه آن، آب پرتقال و یا گوجه فرنگی تازه میل کنید تا جذب آهن‌تان بیشتر شود.

اضافه وزن دارید؟
از آنجا که برای تهیه این غذا می‌توان از حداقل روغن استفاده کرد، این غذا گزینه مناسبی برای کسانی است که می‌خواهند وزن‌شان را کم کنند؛ البته به شرطی که ماست‌تان از نوع کم چرب باشد و مرغ تان را هم آب‌پز کنید. در ضمن، برای مصرف هر چه کمتر روغن، بهتر است ته‌چین‌تان را در فر بپزید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.