عواقب استفاده از نوشابه رژیمی

عواقب استفاده از نوشابه رژیمی

برخی افراد که در رژیم غذایی بسر میبرند یا به امراض قندی دچار هستند به مصرف نوشابه های رژیمی روی می آورند می خواهیم از مضرات و فواید این قبیل نوشیدنی ها بیشتر بدانیم آیا این نوشیدنی ها می توانند به سلامتی مان آسیب وارد کنند یا خیر؟

بسیاری از افراد، مخصوصا دیابتی‌ها و آنهایی که رژیم لاغری دارند، جزو طرفداران انواع محصولات غذایی رژیمی مانند نوشابه‌ها هستند. دکتر پیام فرح‌بخش در این باره گفت: «نوشابه‌هایی که با عنوان «زیرو» یا رژیمی در بازار وجود دارند که با قند آسپارتام تهیه می‌شوند و از این رو، ‌انرژی چندانی ندارند و افراد دیابتی یا مبتلا به اضافه‌وزن، گاهی می‌توانند از این محصولات استفاده کنند». این عضو هیات علمی دانشگاه، افزود: «تنها مشکل نوشابه‌ها، فقط نوع قند موجود در آنها نیست، بلکه اسید فسفریک این نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند به مرور زمان زمینه ابتلا به پوکی استخوان را با دفع کلسیم از بدن فراهم کند و گاز موجود در آنها هم می‌تواند نفخ، ریفلاکس و مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشد». وی یادآور شد که به‌طور کلی، زیاده‌روی در مصرف هرنوع ماده غذایی می‌تواند عوارض و خطراتی را برای فرد در پی داشته باشد و نوشابه‌های رژیمی هم از این قاعده مستثنی نخواهند بود.

کوکاکولای رژیمی یا لایت در سال ۱۹۸۲ میلادی به عنوان اولین برند جدید شرکت کوکاکولا (که سال ۱۸۸۶ میلادی به ثبت رسیده بود) معرفی شد و خیلی زود جایش را در میان مشتری‌ها باز کرد. اوایل، این نوشیدنی با ساخارین شیرین می‌شد اما پس از آنکه آسپارتام در سال ۱۹۸۳ توسط سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) تایید شد، کوکاکولا از آسپارتام در ترکیب این نوشیدنی استفاده کرد. در بعضی کشورها که هنوز شیرین‌کننده «سیکلامات» در آنها قانونی است، ترکیبی از آسپارتام و سیکلامات و اس‌سولفام پتاسیم برای شیرین کردن نوشابه استفاده می‌شود. اگرچه کوکاکولای رژیمی، طرفداران زیادی دارد؛ نوشابه‌خورهای حرفه‌ای چندان علاقه‌ای به آن ندارند. دلیلش هم معلوم است: کوکاکولای رژیمی بر اساس فرمول اصلی کوکاکولا ساخته نشده. برای تهیه آن از فرمولی کاملا جدید و متفاوت استفاده شد. در سال‌های بعد، کوکاکولا سعی کرد با تولید محصولاتی مانند کوکاکولای C۲ که نمونه‌ای از کوکاکولای اصلی با شکر کمتر بود، توجه گروهی از این مشتریان ناراضی را دوباره به خود جلب کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.