مزایای مصرف چای برای بدن

مزایای مصرف چای برای بدن

چای خاصیت های درمانی زیادی دربردارد و می تواند مشکلات جسمی زیادی از شما را برطرف کند. چای سبز و سیاه از یک منبع تولید می شوند فقط نحوه تخمیر و آماده سازی آن ها متفاوت است. برای رفع سردرد، کاهش چربی خون و رفع مشکلات خواب از دمنوش چای می توانید کمک بگیرید.

این گیاه یه شکل بوته، درختچه یا درخت وجود دارد. اگر برای تهیه چای، هر سال آن را هرس کنند، این گیاه به صورت بوته باقی می‌ماند.

۲- برگ‌های خشک و عمل‌آورده شده چای، بیش از چهار هزار سال است که برای تهیه نوشیدنی‌ها به کار می‌رود. طعم چای دم‌کرده به رویش و عمل آوردن آن بستگی دارد و چای سبز، یک نوع چای عمل آورده شده است.

۳- چای سبز از برگ‌های خشک و بخار داده شده به دست می‌آید و در مقایسه با برگ‌های چای سیاه، ابتدا پژمرده، بعد لول و تخمیر شده و سپس خشک می‌شود.

۴- چای اولونگ به طور ناقص تخمیر می‌شود و از نظر رده‌بندی بین چای سبز و سیاه قرار دارد.مصرف دارویی چای از قرن‌ها پیش رایج بوده است و چینی‌ها این نوشیدنی را، درمانی برای سرطان می‌دانند.

۶- البته این باور وجود دارد که ترکیبات تانن، سرطان‌زا است.

۷- چای ادرارآور است و به تسکین سردرد نیز کمک می‌کند.

۸- نتایج تحقیقات انجام شده در اروپا و آمریکا نشان می‌دهد که پلی‌فنل‌های موجود در چای، احتمال ابتلا به بیماری‌ قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد.

۹- از مهم‌ترین خواص چای می‌توان به اثرات محرک، ضداسهال (قابض) و ادرارآور بودن آن اشاره کرد.

۱۰- خواص چای به شرایط تهیه آن بستگی دارد؛ اگر بخواهید برای برطرف کردن خستگی، از چای استفاده یا به عنوان یک نوشیدنی مفرح آن را مصرف کنید،باید آب کاملا جوشیده را روی چای بریزید و پس از ۲ تا ۳ دقیقه آن را صاف نموده و میل کنید. در این صورت کافئین به میزان زیادی در آن حل شده و اثرات خود را به عنوان ماده‌ای محرک اعمال می‌کند؛ ولی در صورتی که این زمان بیشتر طول بکشد، کافئین آزاد شده با تانن‌های چای ترکیب می‌شود و از اثرات محرک آن کاسته می‌شود. در عوض تانن‌های بیشتری در چای وجود دارد و اثرات قابض (ضداسهال) آن قوی‌تر است.

۱۱- اثرات مهم دیگر چای شامل کاهش چربی خون، خواص ضدمیکروبی، خواص ضدپوسیدگی دندان، خاصیت آنتی‌موتاژن، ضداکسیدان، ضدسرطان و ضد ویروس می‌باشد.

۱۲-چای همچنین برای رفع بدخوابی، رفع تاکی‌کاردی، کاهش قند خون، کاهش کلسترول خون، کاهش وزن، دفع آب اضافی بدن، تقویت قلب و تحریک گردش خون و حفاظت از کبد مفید است.

۱۳- از چای برای شستشو و رفع خستگی چشم و همچنین به عنوان مرهم استفاده می‌شود.

۱۴- برای شتسشو و رفع خستگی چشم، از دم کرده چای استفاده کنید. به این منظور حدود یک استکان چای را چند بار صاف کنید تا تفاله و املاح آن جدا شود؛ سپس آن را در ظرفی مانند نعلبکی بریزید و چشم‌ها را چندبار در آن باز و بسته کنید. برای تأثیر بیشتر چای، پس از شستشو چشم را نشویید.

۱۵- عوارض چای مربوط به مصرف بیش از اندازه آن می‌شود.

۱۶-مصرف روزانه ۶ قاشق چایخوری (معادل بیش از ۱۲ لیوان) کاملا بی‌ضرر است.

۱۷- زنان باردار باید در مصرف چای تعادل را رعایت کنند. توصیه می‌شود میزان کافئین مصرفی روزانه از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز که معادل پنج لیوان چای است، تجاوز نکند.

۱۸- همچنین زنان شیرده باید توجه داشته باشند که مصرف کافئین بیش از اندازه باعث اختلال در خواب کودکان شیرخوار آن‌ها می‌شود.

۱۹- چون چای حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن (حدود ۸ تا ۱۲ درصد وزنی) است و تانن‌ها با املاح آهن،‌ کمپلکس سنگین و غیرقابل جذب تشکیل می‌دهند، در صورتی که بلافاصله پس از صرف غذا، چای به خصوص به مقدار زیاد مصرف شود، چنانچه غذای مصرفی املاح آهن داشته باشد، آن را رسوب داده و مانع جذب آن می‌شود. البته اگر میزان چای مصرفی کم و به خصوص کمرنگ باشد (غلیظ نباشد) مصرف آن، این تأثیر را ندارد.

۲۰- مصرف چای در حد معمول هیچ عوارضی برای قلب ندارد. میزان استفاده شده در پرمصرف‌ترین اقوام و یا افراد ایرانی در حد مجاز و معمول چای بوده و مصرف در این حد تاکنون هیچ عارضه‌ جانبی نشان نداده است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *