آشنایی با ویژگی های درمانی گیاه جینکو

آشنایی با ویژگی های درمانی گیاه جینکو

جینکو نام گیاهی سرشار از خاصیت است که در زمینه های درمانی فراوانی توسط متخصصین طب سنتی به بیماران پیشنهاد داده می شود. برای درمان مشکلات شنوایی ، سردرد و سرگیجه و رفع مشکلات اضطرابی از این گیاه استفاده می شود.

جینکو درختی است برگ‌ریز که قدیمی‌ترین گونه گیاهی به جای مانده در جهان می‌باشد.

۲- جینکو در چین به نام پنجه اردک گفته می‌شود، چرا که شباهت زیادی به آن دارد. این گیاه از قدیم یکی از گیاهان بااهمیت چین محسوب می‌شده و برای آن آثار تقویت کننده قلب و ریه قائل بوده‌اند.

۳- از اسناد باقیمانده از طب چین قدیم این گونه استنباط می‌شود که پودر برگ‌های آن را به منظور درمان آسم به طریقه استنشاقی استفاده می‌کرده‌اند.

۴- در دست نوشته‌های سانسکریت از اثرات عصاره این گیاه به عنوان اکسیر طول عمر یاد شده است.

۵- مهم‌ترین رویدادی که می‌توان از مقاومت این درخت نام برد،

بمباران ۱۹۵۴ هیروشیما و ناکازاکی ژاپن است که شش درخت جینکو در فاصله ۱ تا ۲ کیلومتری مرکز انفجار جان سالم به در بردند و این در حالی بود که در این فاصله همه موجودات از بین رفتند.

۶- قسمت مورد استفاده جینکو برگ‌های آن است که ترکیبات آن به شدت تحت تأثیر فصل برداشت می‌باشد. بیشترین درصد مواد و تغییرات آن، مربوط به فصل پاییز است.

۷- بیش از ۴۰۰ پژوهش کلینیکی بر روی خواص جینکو صورت گرفته که اطلاعات مهمی از آن‌ها به دست آمده است؛از جمله اینکه اثرات سینرژیسم بین ترکیبات مختلف آن وجود داشته و دارای اهمیت است.

۸- از اثرات تأیید شده جینکو که اهمیت بسیاری دارد می‌توان به تحریک گردش خون مغزی، کاهش استرس و دلهره، افزایش حافظه، تحریک گردش خون عمومی(به خصوص در افراد مبتلا به آسم)، خاصیت آنتی‌اکسیدان و محافظت از اعصاب، بهبود حالات جنون(حالاتی شبیه به آلزایمر)، خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، بالا بردن استقامت جدار سلول‌ها و جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها اشار کرد.

۹- فارماکوکینتیک عصاره جینکوی مارک‌دار در موش آزمایش شده و نشان داده است که مصرف خوراکی آن دارای ۶۰ درصد جذب می‌باشد

۱۰-از این گیاه در درمان سرگیجه، سردرد، وزوز گوش، افسردگی، کاهش هشیاری، فراموشی، کری حلزونی، حساسیت و ضعف استفاده می‌شود.

۱۱- بیشتر محصولات جینکوی استاندارد حاوی ۲۴ درصد فلاوگلوکزید جینکو هستند. مقدار مصرف آن ۴۰ تا ۸۰ میلی‌گرم هر بار و تا سه نوبت در روز است (جمعا تا ۲۴۰ میلی‌گرم در روز).

۱۲- آزمایش‌های کلینیکی نشان داده است که مصرف فرآورده‌های جینکو دست کم باید ۱۲ هفته ادامه یابد تا آثار آن ظاهر شود. البته در مواردی پس از دو تا سه هفته تأثیر آن در افراد ظاهر شده است.

۱۳- به طور کلی جینکو داروی بی‌خطری است. در ۴۴ تحقیق که جمعا ۹۷۷۲ نفر در آن مورد آزمایش بودند، عوارض جانبی بسیار محدودی مشاهده شده است که شامل ۲۱ مورد مشکلات روده‌ای-معده‌ای، هفت مورد سردرد و شش مورد گیجی بوده است. البته میوه جینکو که از آن دارو تهیه نمی‌شود، عوارضی از جمله التهاب از دهان تا مقعد، مشکلات روده‌ای-معده‌ای و عوارضی مانند سماق‌های سمی دارد. برگ جینکو می‌تواند در افراد معدودی ایجاد حساسیت کند.

۱۴- افرادی که از آسپیرین یا وارفارین استفاده می‌کنند، برای استفاده از محصولات جینکو بهتر است با پزشک مشورت نمایند.

۱۵-مهم‌ترین استفاده درمانی از محصولات جینکو جلوگیری از فراموشی است؛ ولی باید دانست که این دارو درمان‌کننده کامل نیست. این محصولات می‌توانند سرعت ابتلا به فراموشی را کاهش داده یا به تأخیر اندازند. ضمن اینکه به عنوان جلوگیری نیز مصرف می‌شوند.

۱۶- مصرف محصولات جینکو در حد دارویی عارضه جانبی خاصی ندارد و یا به صورت محدود گزارش شده که شامل حساسیت‌های پوستی، اسهال، سردرد، بی‌خوابی، اضطراب، تهوع و مشکلات روده و معده می‌باشد. این عوارض ماندگار بوده و با قطع دارو برطرف نمی‌شوند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *