مزایای مصرف گوشت ماهی برای سلامتی

مزایای مصرف گوشت ماهی برای سلامتی

مصرف گوشت ماهی از اهمیت زیادی برای سلامتی مان برخوردار است می توانید با استفاده از ماهی از انواع امراض قلبی و عروقی در امان بمانید. گوشت ماهی حاوی اسید چرب امگا۳ فراوان است که برای تقویت قلب و درمان افسردگی اهمیت زیادی دارد.

محققان آمریکایی به‌تازگی دریافته‌اند که اسیدهای چرب امگا۳ می‌توانند باعث حفظ و بهبود گردش خون در گوش داخلی بشوند و به این ترتیب، امکان کاهش قدرت شنوایی با افزایش سن را پایین بیاورند. براساس اعلام موسسه بین‌المللی سلامت، حدود یک‌سوم از خانم‌ها از ۶۵ سالگی به بعد با کاهش قدرت شنوایی مواجه می‌شوند.

این در حالی است که مطالعات جدید نشان می‌دهند خطر ابتلا به کاهش قدرت شنوایی در خانم‌هایی که حداقل ۲ وعده ماهی و سایر غذاهای دریایی را در طول روز مصرف می‌کنند، ۲۰ درصد کمتر از سایر خانم‌ها است. اسیدهای چرب امگا۳ موجود در گوشت ماهی علاوه بر افزایش جریان خوندر گوش داخلی، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، افسردگی و کاهش حافظه را هم به‌شدت پایین بیاورند. در یک تحقیق استرالیایی که روی ۸۰۰ زن و مرد صورت گرفت هم مشخص شد که مصرف منظم ماهی در طول هفته می‌تواند شانس کاهش شنوایی با افزایش سن را، هم در خانم‌ها و هم در آقایان، کم کند.

ماهی ماده غذایی مفیدی است که در مناطق شمالی و جنوبی کشورمان یعنی مناطقی که در کنار دریا واقع شده‌اند، جزو مواد اصلی و اساسی برنامه غذایی مردم این مناطق محسوب می‌شود.

ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست. ولی ویژگی مخصوص ماهی که آن را بین سایر مواد غذایی حائز اهمیت خاص ساخته است، نوع چربی موجود در آن است.

ماهی و محصولات دریایی با وجود آن که جزو مواد غذایی حیوانی هستند، ولی از نظر ترکیب چربی با سایر مواد حیوانی متفاوت‌اند. چربی موجود در مواد غذایی حیوانی به طور عمده حاوی ترکیباتی به نام اسیدهای چرب اشباع شده هستند که این ترکیبات موجب بالا بردن کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون می‌شوند.

بنابراین افراط در مصرف چربی‌های حیوانی، سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و در نهایت منجر به سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. ولی ماهی و آبزیان با وجود آن که از دسته مواد غذایی حیوانی هستند با این حال نوع چربی موجود در آنها مشابه مواد گیاهی است و از اسیدهای چرباشباع نشده به نام امگا ۳ در آبزیان وجود دارد که اثرات بسیار مهمی‌در سلامت انسان به عهده دارد و در پیش‌گیری از بسیاری از بیماریها و کنترل و کمک به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده‌ای به عهده دارد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *