مواد مضر در ساخت و ساز خانه

مواد مضر در ساخت و ساز خانه

برخی مواد اولیه برای ساخت و ساز خانه‌ مورد استفاده قرار میگیرند که حاوی ترکیباتی مضر برای سلامتی بدن باشند، امروزه آلاینده های مضری در ساخت و ساز خانه‌ بکار برده می شود که در طولانی مدت آسیب های جبران ناپذیری برای افراد ساکن در بر خواهد داشت.

مواد مختلفی برای ساخت و ساز خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که برخی برای سلامت بسیار مضرند. به عنوان مثال برخی رنگ‌ها حاوی سرب هستند و استفاده از آنها ممنوع است. بهترین مواد برای ساخت و ساز کدام‌اند؟ آیا به مواد ساخت و سازی که می‌گویند فاقد آلاینده هستند، می‌توان اعتماد کرد؟ رایج‌ترین موادی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد مواد معدنی از جمله سنگ، آجر، گچ، آهک، سیمان و بتن است. تمام مواد صنعتی باید قبل از مصرف مورد بررسی قرار گیرند.

به عنوان مثال تست بتن یا سیمان نشان می‌دهد این مواد حاوی چه مقدار ترکیبات آلی فرار است. در صورتی که میزان ترکیبات بسیار پایین یا صفر باشد اجازه استفاده صادر می‌شود. در مورد مواد ساخت و ساز بیولوژیک مثل چوب هیچ تردیدی در مورد وجود آلاینده‌ها وجود ندارد. این مواد کاملا طبیعی‌اند. البته در برخی شرایط موادی به آنها زده می‌شود تا مقاوم‌تر باشند در این شرایط باید توجه بیشتری به کیفیت و برندی که خریداری می‌شود داشت. امروزه مواد ساخت و ساز بدون آلاینده نیز وجود دارد مثلا بتن کاتالیزوری آغشته به دی‌اکسید تیتانیوم. این نوع بتن میزان آلاینده‌هایی را که از بیرون وارد خانه می‌شود، کاهش می‌دهد. این مواد شاید واقعا موثر باشند اما چون هنوز تحقیقات لازم به انجام نرسیده باید محتاطانه رفتار کرد. صفحات گچ فوتوکاتالیستی نیز حاوی ترکیباتی است که آلاینده‌هایی مثل فورمالدهید را در خود حبس می‌کنند. این مواد باعث کاهش آلاینده‌های درون خانه می‌شوند. با این حال هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *