آرتمیسینین و درمان مالاریا

آرتمیسینین و درمان مالاریا

به تازگی امیدهای جدیدی برای درمان بیماری مالاریا به دست آمده است، گیاه آرتمیسینین در این زمینه نتایج رضایت بخشی به محققین ارائه داده است، گیاه آرتمیسینین می تواند با بیماری مالاریا مقابله کرده و با از مرگ زودرس مبتلایان پیشگیری کند.

درمانی بر پایه آرتمیسینین که نوعی گیاه چینی است می‌تواند امید بخش مبتلایان به مالاریا باشد. بررسی‌های اخیر در اتیوپی نشان داد این دارو که حاوی ماده‌ای مشتق شده‌ از آرتمیسینین یعنی ارتزونات است می‌تواند تا ۳۵ درصد مرگ ناشی از ابتلا به مالاریا را کاهش دهد. تعداد مبتلایان به مالاریا در جهان ۲۰۰ میلیون نفر است و براساس آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت ۷۵۵ هزار نفر سالانه در دنیا می‌میرند.

بررسی‌ها ثابت کرده داروی گیاهی جدید تا ۳۹ درصد در بزرگسالان و تا ۲۴ درصد در کودکان احتمال مرگ را کاهش می‌دهد و می تواند از ۱۹۵ هزار مرگ ناشی از مالاریا پیشگیری کند. این دارو از سال ۲۰۱۳ تاکنون در اتیوپی مورد استفاده قرار گرفته است. اتیوپی در کنار نیجریه، کامرون،کنیا، مالاوی و اوگاندا ۶ کشوری هستند که مالاریا در آنها شایع است. بیش از ۶۰ درصد جمعیت اتیوپی در معرض ابتلا به مالاریا قرار دارند و این احتمال به‌خصوص بین ماه سپتامبر و دسامبر یعنی بعد از فصل بارش افزایش می‌یابد. علائم اولیه ابتلا به این بیماری بسیار شبیه به سرماخوردگی است. انگل‌ مالاریا بعد از ورود به بدن وارد کبد شده، گلبول‌های قرمز را درگیر می‌کند و باعث به کما رفتن و مرگ فرد می‌شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.