موضوع انشا درمورد آب

موضوع انشا درمورد آب

متن انشاء درمورد آب

در فرودست انگار، کفتری می‌خورد آب.

یا که در بیشه دور، سیره‌یی پر می‌شوید.

یا در آبادی، کوزه‌یی پر می‌گردد.

آب را گل نکنیم:

شاید این آب روان، می‌رود پای سپیداری، تا فرو شوید اندوه دلی.

دست درویشی شاید، نان خشکیده فرو برده در آب.

زن زیبایی آمد لب رود،

آب را گل نکنیم:

روی زیبا دو برابر شده است.

چه گوارا این آب!

چه زلال این رود!

مردم بالادست، چه صفایی دارند!

چشمه‌هاشان جوشان، گاوهاشان شیرافشان باد!

من ندیدم دهشان،

بی‌گمان پای چپرهاشان جا پای خداست.

ماهتاب آن‌جا، می‌کند روشن پهنای کلام.

بی‌گمان در ده بالادست، چینه‌ها کوتاه است.

مردمش می‌دانند، که شقایق چه گلی است.

بی‌گمان آن‌جا آبی، آبی است.

غنچه‌یی می‌شکفد، اهل ده باخبرند.

چه دهی باید باشد!

کوچه باغش پر موسیقی باد!

مردمان سر رود، آب را می‌فهمند.

گل نکردندش، ما نیز

آب را گل نکنیم.

آب نوعی ماده مرکب است که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن ساخته شده است. آب را جزو دسته مخلوط‌ها طبقه‌بندی نمی‌کنند، چون خواص آب نه به خواص هیدروژن شبیه است و نه به خواص اکسیژن. از ترکیب دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن، یک مولکول آب بوجود می‌آید. یک قطره آب دارای تعداد بی شماری مولکول آب می‌باشد.
معادله شیمیایی واکنش بین هیدروژن و اکسیژن و تشکیل آب از قرار زیر است:
هر مولکول آب دارای یک ناحیه مثبت و یک ناحیه منفی است که این دو ناحیه در دو طرف مولکول آب واقع شده‌اند. شیمیدان‌ها با کمک شواهد به این نتیجه رسیده‌اند که مولکول آب شکل خطی ندارد، یعنی به این صورت نیست که دو اتم هیدروژن بصورت خطی در دو طرف یک اتم اکسیژن قرار گرفته باشند (HــOــH). بلکه مولکول آب حالت خمیده ای دارد که اتم های هیدروژن در سر مثبت مولکول و اتم های اکسیژن در سر منفی مولکول آب تجمع پیدا نموده اند.
آب یکی از مهم ترین ، منابع حیاتی جهان است . که بدون آن زندگی کردن برای همه موجودات امکان پذیر نیست، و حیات همه موجودات جاندار به آن وابسته است و مایه ی برکت الهی است.

آب ماده ای فراوان ، در زمین است و به شکل های مختلفی همچون : دریا ، باران ، رودخانه و … دیده می شود. آب مرتبا در چرخه خود از حالتی به حالت دیگر ، تبدیل می شود .هرگونه حیات ، محتاج و نیاز مند آب می باشد. انسان ها از آب آشامیدنی مناسب سوخت و ساز بدن خود استفاده می کنند.

با رشد جمعیت ، منابع طبیعی در حال تمام شدن هستند و این مورد باعث نگرانی همه شده است. ما معتقدیم که آب مایه ی حیات انسان و همه موجودات است. باران وآبی که از آسمان می بارد موجودات را سیراب می کند و این آب، زمین مرده را زنده می مند و همه ی موجودات از این نعمت استفاده می کنند و نیازهای واقعی خود را برطرف می کند.

پس باید از این منبع خوب مواظبت کنیم و بیهوده آّب را هدر ندهیم چون زندگی ما به آن وابسته است و بدون آن زندگی معنایی ندارد.ما باید از قوانین حفاظت از آب آگاهی لازم داشته باشیم و از آن پیروی کنیم.

۱- در هنگام مسواک زدن شیر آب را باز نگذاریم تا آب هدر نرود.

۲- لوله های آب منزل را عایق بندی کنیم.

۳- برای سلامت لوله هل نیز آب را مرتبا کنترل کنیم.

پس نتیجه می گیریم که اب ، سرمایه و وارث پدر ما نیست بلکه امانتی برای فرزندان ما در آینده است پس، در حفظ این امانت باید نهایت تلاش را بکنیم.


انشا دوم درباره کمبود آب

آب ، نعمت بی نظیر خداوند ، جلوه ی زیبایی و طراوت و مظهر پاکی و زلالی و دلیل اصلی ادامه ی هستی است. در نبود آب ، از خروش رودخانه ها ، آواز دلنشین پرندگان ، ترنم شکوفه های درختان ، تبسم و لبخند گل های زیبا و رنگارنگ دنیای طبیعت خبری نخواهد بود. اگر آب نباشد ، حس تماشا و لذت مفهومی ندارد. آری ، آب جوهر خلقت ، ریشه ی تمام زیبایی ها و اساس زندگی در جهان هستی است.

شیر آب را باز می‌کنیم و میوه‌ها را یکی‌یکی زیر شیر آب می‌شوییم. بعد همان‌طور که آب باز است، به سراغ سبزی‌ها می‌رویم و آنها را می‌آوریم و می‌شوییم. برای هر کار کوچکی مدت‌ها شیر آب باز است و بدترین حالت این است که ما هم خودمان کار خطایی می‌کنیم و هم فرزندانمان چنین رفتاری را می‌بینند و برایشان عادی می‌شود. شاید لازم باشد کمی در فنون کدبانوگری‌مان تجدیدنظر کنیم. از مادران و مادربزرگ‌هایمان یاد بگیریم. مادر من همیشه حتی وقتی در حال شستن برنج است، شیر آب را چند بار باز و بسته می‌کند کاری که من کمتر انجام می‌دهم. مادرم همیشه میوه و سبزی را اول خیس و کاملا پاک می‌کند و بعد زیر آب شیر می‌گیرد و می‌شوید، اما من از همان اول زیر شیر آب می‌شویم و ناخودآگاه آب بیشتری هدر می‌دهم. روش کار من در آشپزخانه مثل خیلی از خانم‌ها بدون توجه به لزوم مصرف صحیح آب انجام می‌شود.

علاوه بر این برخی کارها می‌تواند کمک کند تا بدون این‌که در نحوه کارمان تغییری ایجاد کنیم، آب کمتری هدر برود. مثلا سرشیر آب فشان به شیر آشپزخانه نصب کنیم تا با آب کمتر و فشار بهتر هم کارمان به‌راحتی انجام شود و هم چند قطره آب کمتر مصرف شود. تقصیر را گردن وسایلی که با توجه به فرهنگ مصرف‌زدگی تولید می‌شود، نمی‌اندازم اما هم وسایل مقصر‌ است و هم ما که از آنها استفاده می‌کنیم، بی‌آبی جدی است، باید روش‌مان را تغییر دهیم.آب نیست، به همین سادگی! باور کنیم.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *