نقش پروتئین در افزایش سلامتی

نقش پروتئین در افزایش سلامتی

از اهمیت و نقش پروتئین در افزایش سلامتی تان غافل نشوید.شما برای دریافت پروتئین از چه منابعی استفاده میکنید برای عضله سازی بیشتر می توانید از پروتئین ها کمک بگیرید. رژیم غذایی سالم و مفید با دریات پروتئین های گیاهی همراه خواهد بود. غالبا ورزشکاران، سالمندان و خانم‌های باردار نسبت به دیگران نیاز به پروتئین بیشتری دارند.

همه می‌دانند که پروتئین‌ها طعم خوبی دارند، اما چرا این‌قدر برای بدن خوب هستند؟! به نظر متخصصان، پروتئین یکی از مواد مغذی ضروری برای بدن است، چون به‌عنوان نوعی بلوک ساختاری حیاتی در سلول‌ها و بافت‌های مختلف بدن عمل می‌کند.در واقع ما برای هر عملکردی در بدن‌مان به پروتئین‌ها نیاز داریم، و فرآیندهای خاصی مثل بازسازی و درمان بدن، یا ساخت‌وساز عضله‌های بدن، خیلی به پروتئین‌ها وابسته هستند.

باید دقت کنید که تامین تمام پروتئین مورد نیاز بدن‌تان کار مهمی است، اما نباید این را هم فراموش کنید که نباید در مصرف پروتئین‌ها زیاده‌روی کنید و نباید آن‌ها را به منبع اصلی غذایی‌تان تبدیل کنید. در واقع تعادل در مصرف مواد غذایی مختلف، کلید اصلی داشتن رژیم غذایی سالم است.

به گفته متخصصان، خانم‌ها روزانه فقط به ۵۰ گرم پروتئین نیاز دارند، در حالی که نیاز روزانه مردان به پروتئین، ۶۰ تا ۷۰ گرم است، و البته این مقدار باید در ۲ یا ۳ وعده غذایی روزانه تقسیم شود. ورزشکاران، سالمندان و خانم‌های باردار، به پروتئین بیشتر از حد معمول نیاز دارند،‌ ولی آمار نشان می‌دهد که اکثر مردم جهان، روزانه بیشتر از ۱۲۰ گرم پروتئین می‌خورند.

یافته‌های محققان سرطان‌شناسی نشان می‌دهد رژیم‌ غذایی گیاهخواری احتمال ابتلا به سرطان را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. در این رژیم‌غذایی گوشت و فرآورده‌های دامی حذف می‌شود و محصولات گیاهی جایگزین آن می‌گردد. با حذف گوشت، میزان پروتئین بدن کاهش می‌یابد. کمبود پروتئین با درد عضلانی، ضعف جسمانی و اختلال در خواب همراه است. برای جلوگیری از بروز این علائم باید از منابع پروتئین گیاهی و غیرگوشتی استفاده کرد.

عدس به دلیل حجم زیاد پروتئینی که دارد جایگاه اول این لیست را به خود اختصاص می‌دهد. این ماده‌ی غذایی، منبع خوبی برای تامین فیبر و سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و پتاسیم است. با مصرف ۱۰۰ گرم عدس، علاوه بر دریافت ۲۶ گرم پروتئین می‌توانید حجم فیبر مورد نیاز روزانه‌ی خود را نیز تامین کنید. میزان چربی و سدیم عدس کم و این ماده‌ی غذایی فاقد کلسترول است. تنوع غذایی عدس زیاد است. عدس را به تنهایی می‌توان به عنوان غذای فرعی سرو کرد و یا آن را به میکس سبزیجات اضافه نمود. همچنین از پوره‌ی عدس در تهیه‌ی کوکو استفاده می‌شود. برای افزایش لعاب سوپ یا افزایش مواد مغذی خوراک لوبیا، به آن عدس اضافه کنید. جالب است بدانید که میزان پروتئین عدس و سینه‌ی مرغ برابر است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.