پیشگیری از پرخوری احساسی

پیشگیری از پرخوری احساسی

پرخوری احساسی زمانی رخ میدهد که از موضوعی رنجور باشید یا فکرتان درگیر موضوعی باشد. خلق و خوی افسرده  باعث زیاده روی شما در خورد و خوراکتان خواهد شد. سعی کنید زمانی که احساس ناراحتی میکنید خود را سرگرم کنید چون ممکن است سراغ خوراکی های مختلف می روید و باعث افزایش چاقی خود خواهید شد.

دانشمندان تایید می‌کنند که پُرخوری اغلب حالتی است برای برآورده کردن نیازهای عاطفی انسان‌ها، نه گرسنگی واقعی‌شان. در واقع گاهی اوقات نیازهای روانی انسان‌ها، نیازهای فیزکی‌شان را نادیده می‌گیرد و برای‌شان مشکل ایجاد می‌کند. محققان در یکی از مطالعات اخیر International Journal of Behavioral Medicine با بررسی وضعیت ۱۴۴۷ دانشجوی دختر،

نتایج تازه‌ای درباره این موضوع به دست آورده‌اند. بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که ۴۰ درصد این افراد در ماه گذشته با مشکل پُرخوری مواجه شده بودند، و پُرخوری آنان با احساس افسردگی‌شان و احساس این‌که کاملا کنترل‌شان را از دست می‌دهند، ارتباط داشته است. اما برای این‌که این مشکل‌تان کم‌ترشود، باید سعی کنید تا شب‌ها از غذا خوردن زیاد خودداری کنید. در حالی که گاهی اوقات پرهیز از خوردن احساسی تقریبا غیرممکن می‌شود،

اما یکی از مطالعات مجله Eating Behaviors نشان می‌دهد خوردن زیاد در شب، با خلق‌وخوی افسرده مرتبط است. بنابراین اگر در حال حاضر احساس بی‌حالی می‌کنید، به احتمال زیاد هر چه به شب نزدیک‌تر شوید، میل به خوردن‌تان بیشتر می‌شود. اما به‌جای این‌که جلوی تلویزیون بنشینید و مدام غذا و خوراکی بخورید، باید سعی کنید که صبح فردا را با یک صبحانه سالم شروع کنید.

رخوری هیجانی و احساسی به جای غذاخوردن در مواقع گرسنگی، هنگامی که تنها، نگران، افسرده، دچار استرس و یا عصبی است به غذا پناه می برد. غذا دوست صادقی است که هیچ وقت سرزنش نمی کند. هنگامی که به غذا احتیاج دارد همیشه در دسترس است. اما حقیقت این است که غذا موقتاً حالش را بهتر می کند و واقعاً مشکلاتش را حل نمی کند.

تحقیقات نشان داده اند از هنگامی که فرد در خلق و خوی نامناسب به سر می برد انرژی کمتری دارد و برای دریافت انرژی کمکی به غذا روی می آورد و بلافاصله پس از صرف غذا احساس بهتری به او دست می دهد. غذا کمک می کند تا فرد بتواند برای مدت کوتاهی سطح انرژی بدن خود را افزایش دهد، اما پس از زمان کوتاهی فرد به خلق و خوی قبلی برمی گردد.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *