چگونه باسلوق دو رنگ سنتی برای عید نوروز تهیه کنیم؟

چگونه باسلوق دو رنگ سنتی برای عید نوروز تهیه کنیم؟

طرز تهیه باسلوق دو رنگ سنتی

در مطلب زیر طرز تهیه باسلوق دو رنگ را برایتان قرار داده ایم این باسلوق دو رنگ ویژه عید نوروز و پذیرایی از مهمانان نوروزی میباشد این شیرینی ویژه شهر مراغه میباشد و این شیرینی در آذر ماه و در فصل سرما برای عید نوروز تهیه می گردد امیدوارم که از این شیرینی خوشمزه لذت ببرید.

مواد لازم باسلوق سفید

نشاسته : ۱ پیمانه
آب : ۳ پیمانه
شکر : ۱.۵ پیمانه

مواد لازم قسمت رنگی

نشاسته : ۱ پیمانه
آب : ۳ پیمانه
دوشاب ( شیره انگور ) : ۱.۵ پیمانه

روش تهیه باسلوق دورنگ

نشاسته، آب و شکر را داخل قابلمه ریخته و خوب هم میزنیم تا مایه صاف شده و گلوگه نشاسته داخل آن باقی نماند.

سپس مخلوط حاصل را روی شعله اجاق قرار می دهیم و به صورت مداوم هم می زنیم تا سفت شده و قوام آید. ( ما شیرینی در این حد دوست داریم، بیشتر بخواین میتونین شکر رو به جای ۱.۵ پیمانه، ۲ تا بریزین )

برای قسمت رنگی نیز به همان روش بالا عمل کنید، فقط به جای شکر دوشاب ( شیره انگور ) بریزید.

داخل قالبهای پلاستیکی تک نفره ابتدا باسلوق سفید را ریخته و بعد گردوی خرد شده بریزید و در آخر باسلوق رنگی.

( فقط گردوها چون لایه کلفتی داشت باعث شده بود موقع برگردوندن دو لایه سفید و قهوه ای از هم جدا بشن. سری بعد گردو رو فقط به کناره ها میزنیم و وسط رو خالی میذاریم که ۲ لایه به هم بچسن )

باسلوق را در مراغه معمولاً اواسط آذرماه تهیه می‌کنند تا در حدود عید نوروز آماده مصرف شود. فرایند آماده کردن باسلوق که حدود سه ماه به طول می‌انجامد اجمالاً بدین شرح است:

مغز بادام یا هسته زردآلو را در آب جوش خیس می‌کنند که پوستش کنده می‌شود، سپس در نخ‌های مخصوصی می‌چینند و آویزان می‌کنند تا خشک شوند.

دوشاب را تا جایی که یک سوم از آن تبخیر شود می‌جوشانند و با نشاسته مخلوطش می‌کنند سپس نخ‌های مذکور را داخل این مخلوط می‌کنند و دوباره آویزان می‌کنند پس از حدود نیم ساعت نخ‌ها را پایین آورده دوباره به آن مخلوط آغشته می‌کنند مجدداً نخ‌ها را آویزان می‌کنند تا حدود یک ماه بماند. پس از یک ماه باسلوق‌ها را پایین آورده در جعبه‌های چوبی می‌چینند و جعبه‌ها را در محل نرم و مرطوبی قرار می‌دهند تا شکرک بیاورد و آماده استفاده شود.
سجوق
بعضاً باسلوق را به جای چیدن بر روی نخ، گرد کرده داخلش مغز گردو می‌گذارند و در ظروف سفالی می‌چینند تا شکرک بیاورد. این نوع را سجوق می‌نامند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *