واکنش باکتری‌های روده با داروهای شیمی درمانی

واکنش باکتری‌های روده با داروهای شیمی درمانی

افرادی که تحت درمان با شیمی درمانی قرار میگیرند نسبت به دیگران بیشتر در معرض آسیب های گوارشی قرار دارند. باکتری‌های روده با داروهای مخصوص شیمی درمانی تحریک خواهند شد، برای پیشگیری از آسیب های ناشی از مصرف این داروها باید فعالیت باکتری‌های روده کنترل شود.

یکی از دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی با انتشار مقاله‌ای در Chemistry & Biology نتایج تازه‌ای درباره اثرات جانبی شیمی‌درمانی ارائه کرد. اسهال‌های مکرر یکی از اثرات جانبی شایع شیمی‌درمانی است و تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که ممکن است میکروب‌های روده باعث این اتفاق شوند. به نظر این متخصص،کنترل باکتری‌های روده می‌تواند عوارض جانبی شیمی‌درمانی روی دستگاه گوارشی را کاهش دهد. در واقع بدن انسان به‌طور طبیعی تلاش می‌کند تا از داروهای شیمی‌درمانی در روده خلاص شود و در همان حال، باکتری‌ها به روده می‌چسبند و سم تولید می‌کنند. همین اتفاق است که باعث اسهال شدید بعد از شیمی‌درمانی می‌شود.ایرینوتکان یکی از رایج‌ترین داروهای تجویزی شیمی‌درمانی است.

که در ۹۰ درصد موارد مصرفی، اثرات سمی بدخیمی ایجاد می‌کند و منجر به اسهال شدید می‌شود. این محقق می‌گوید: «میکروب‌ها از مجموعه گیج‌کننده‌ای از آنزیم‌ها در فرآوری داروها و مواد شیمیایی دیگر استفاده می‌کنند که گاهی اوقات عواقب وحشتناکی دارد». پیشنهاد این محقق برای جلوگیری از این مشکل این است که فعالیت میکروب‌های باکتری در تبدیل داروهای شیمی‌درمانی به سم کنترل شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.