تاثیر شیمی درمانی بر ریزش مو

تاثیر شیمی درمانی بر ریزش مو

بیمارانی که تحت درمان با روش شیمی درمانی هستند با عوارض جانبی مختلفی مواجه می شوند ،از جمله می توانیم به ریزش مو و نازک شدن آن اشاره کنیم .این بیماران برای حل این مشکل از چه روش های درمانی می توانند کمک بگیرند ؟برخی بانوان از داروهای ضدبارداری برای رفع ریزش مو کمک میگیرند که از نظر پزشکی کاری اشتباه است .

شیمی‌درمانی، یکی از روش‌های درمانی سرطان است که سلول‌های سرطانی را به‌منظور تخریب مورد هدف قرار می‌دهد. با این‌حال، سلول‌های دیگری از بدن نیز که سریع تقسیم می‌شوند مانند فولیکول‌های مو، تحت تاثیر شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند و آسیب می‌بینند.
بنابراین، شیمی‌درمانی فقط به موهای سر آسیب نمی‌رساند، بلکه می‌تواند موهای ابروها، مژه‌ها و موهای قسمت‌های دیگر بدن را هم ضعیف کند. البته با گذشت چند هفته از پایان روند شیمی‌درمانی، رشد موها نیز دوباره شروع می‌شود.

بالا بودن سطح آندروژن در بدن
در بعضی از زنان، ریزش مو می‌تواند به‌علت وجود آندروژن یا هورمون‌های مردانه اتفاق بیافتد. حتی این مشکل می‌تواند وراثتی باشد یا در مسائلی مانند کیست تخمدان، بارداری و یائسگی ریشه داشته باشد. در این مواقع، استفاده از قرص‌های ضدبارداری می‌تواند به حل مشکل زنان کمک کند. البته در برخی از موارد، زنان به مصرف داروهای ضدآندروژن نیاز دارند. با این‌حال، زنان نباید خودسرانه و به‌منظور مقابله با ریزش موها، مصرف قرص‌های ضدبارداری یا داروهای ضدآندروژن را شروع کنند. همه آنان در صورت مواجهه با این مشکلات، حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

منبع :سلامتیسم


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.