کند شدن روند پیری سلول ها

کند شدن روند پیری سلول ها

پیری زودرس عارضه ای است که با نشانه های زیادی در بدن افراد مختلف پدید می آید. برای به تاخیرانداختن روند پیری راهکارهای مختلفی وجود دارد. با تازه ترین تحقیقات پژوهشگران روند پیرشدن سلول های بدن قابل کنترل شده است.

محققان انستیتو پاستور و مرکز CNRS توانسته‌اند درمانی برای سندرم پیری زودرس که به نام سندرم کوکاین معروف است بیابند. کشفیات این دانشمندان در این حوزه می‌تواند در به تعویق انداختن پیری طبیعی سلول‌ها نیز موثر باشد. سندرم کوکاین یا پیری زودرس سندرم نادری است که در هر یک میلیون نفر۵/۲ نفر را درگیر می‌کند.

در انواع شدید این سندرم فرد ۷ سال طول عمر دارد و با نزدیک شدن به این سن به تدریج وزن کم می‌کند، موهایش می‌ریزد و بینایی و شنوایی‌اش تحلیل می‌رود. گاهی صورت دفورمه می‌شود و حتی ممکن است فرد مبتلا دچار بیماری‌هایی تحلیل برنده عصبی مثل آلزایمر شود. دلیل بروز این سندرم جهش ۲ ژن استکه نقش آنها بازسازی آسیب‌های وارده به DNA در پی مواجهه با اشعه‌های ماورای‌ بنفش خورشید است. وقتی DNA آسیب می‌‌بیند توانایی بازسازی مجدد خود را در افراد مبتلا ندارد. و همین موضوع به تدریج سبب پیری زودرس در بیمار‌ می‌شود. البته این تنها دلیل پیری نیست. براساس مقاله‌ای که در مجله PNAS PLUS منتشر شده است،محققان فرانسوی انستیتو پاستور و مرکز CNRS متوجه شدند اختلالاتی که در سلول‌های افراد مبتلا به این سندرم پیش می‌آید به دلیل تولید بیش از اندازه آنزیم HTR۳ است که در پی استرس اکسیداتیو تحریک می‌شود. این آنزیم وقتی بیش از حد ترشح شود جلوی تولید ترکیبی کلیدی را در میتوکوندری‌ها می‌گیردو از آنجا که میتوکوندری‌ها کارخانه تولید انرژی سلول هستند، عدم فعالیت آنها سبب پیری سلول می‌شود. محققان پس از کشف این موضوع با استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها توانستند رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند و به این ترتیب جلوی ترشح بیش از حد آنزیم HTRA۳ را بگیرند.

این موضوع سبب طبیعی شدن فعالیت میتوکوندری‌ها می‌شود و بیماران مبتلا به سندرم پیری زودرس امکان درمان می‌یابند. قرار است به زودی این روش درمان روی بیماران آزمایش شود. محققان امیدوارند به کمک همین روش درمان بتوانند روند پیری را در سلول‌های سالم نیز به تاخیر بیندازند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.