گرم شدن هوا و افزایش پشه های ناقل بیماری

گرم شدن هوا و افزایش پشه های ناقل بیماری

متاسفانه روز به روز با گرم شدن هوای زمین مواجه هستیم این تغییر آب و هوا می تواند در افزایش رشد و تکثیر پشه های بیماری زا تاثیرگذار باشد، افزایش پشه ها به واسطه گرم شدن هوای کره زمین باعث به انتقال انواع بیماری های خطرناک  به بدن ما خواهد شد .

تا سال ۲۱۰۰ میزان دمای کره زمین ۴ درجه بالا خواهد رفت و احتمال آنکه میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی از جمله دانگ و چیکونگونیا افزایش یابد بیشتر خواهد شد. گرم شدن کره زمین باعث افزایش رشد و تکثیر پشه‌هایی از جمله پشه ببری می‌شود که عامل انتقال این بیماری‌هاست. با فرارسیدن فصل سرد سال حشرات ماده که به خون انسان نیز علاقه ویژه‌ای دارند ناپدید می‌شونداما با ورود این حشرات به خانه‌های گرم، تخمگذاری آغاز می‌شود. جالب است که تخم این حشره تا ۵ سال در آب و هوای سرد هم می‌تواند دوام آورد. پشه ماده در طول زندگی خود می‌تواند هزار تخم بگذارد. زیاد شدن پشه ببر بسیار خطرناک است. این پشه در سال ۲۰۱۴ باعث ابتلای ۱۱ نفر در مونت پولیه به چیکونگونیا و در سال ۲۰۱۵، ابتلای ۵ نفر به دانگ در Nimois شد.

هنوز هیچ سلاحی برای مقابله با آن در دست نیست. در انستیتو پاستور، بزرگ‌ترین مرکز حشره‌شناسی اروپا، سالانه ۵۰ هزار پشه متولد می‌شود تا روی آنها تحقیق شود. پشه ببری در ۲۵ درجه سانتی‌گراد بالغ می‌شود و هر چه هوا گرم‌تر شود تعداد و سرعت رسیدن پشه‌ها به بلوغ افزایش می‌یابد. در ۲۵ درجه سانتی‌گراد عمر پشه‌های ماده ۲ برابر است و نیاز آنها به نیش زدن افزایش می‌یابد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.