ابتلا به نارسایی کلیه با داروی معده

ابتلا به نارسایی کلیه با داروی معده

برخی داروها برای مبتلایان به سوزش سر معده می توانند آن ها را به عارضه های خطرناک کلیوی دچار کنند، سوزش سر معده یا سوء هاضمه درمان های دارویی مخصوص به خود را میطلبد اگر همزمان نیز از بیماری های مربوط به کلیه رنج میبرید بهتر است با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که نوع رایجی از داروهای درمان سوزش سر معده به‌نام مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) با افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی، مرتبط است. Prilosec، Nexium و Prevacid، از همین داروها هستند که برای درمان سوزش سر معده و ریفلاکس استفاده می‌شوند و در واقع، اسید تولیدشده توسط معده را کاهش می‌دهند. با این‌که این مطالعات، ارتباط بین این داروها و ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را نشان می‌دهند و رابطه علت معلولی قطعی‌ای را تایید نمی‌کنند،دکتر پرادیپ آرورا، مسئول یکی از این مطالعات، هنوز اعتقاد دارد: «کاملا منطقی است که فرض کنیم مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) می‌توانند باعث بیماری مزمن کلیه شوند.

بیماران باید از این داروها فقط در موارد خاص استفاده کنند، نه برای درمان سوزش سر معده یا سوء هاضمه». آرورا به همراه محققان دیگر در این مطالعه،به بررسی وضعیت بیش از ۲۴ هزار بیمار پرداختند که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ به بیماری مزمن کلیوی مبتلا شده بودند. از نتایج دیگر مطالعه این بود که مشخص شد یک نفر از هر چهار بیمار کلیوی قبلا از همین داروها برای درمان استفاده کرده‌اند. ضمنا بیمارانی که از داروهای PPIs استفاده کرده بودند، تقریبا دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار داشتند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.