تغذیه و خورد و خوراک مبتلایان به امراض قندی

تغذیه و خورد و خوراک مبتلایان به امراض قندی

 

خورد و خوراک دیابتی ها بسیار حائز اهمیت است، کسانی که به بیماری های قندی مبتلا هستند باید برخی نکات مهم تغذیه ای را در نظر بگیرند. زمان و میزان وعده غذایی که این افراد میل میکنند از اهمیت زیادی برخوردار است و بسیارسرنوشت ساز است. . بد نیست با توصیه های مهم تغذیه ای در این زمینه آشنا شوید.

اگر دیابت دارید، اصلا لازم نیست به‌خاطر خوردن بستنی‌ها و شیرینی‌های مورد علاقه‌تان نگران باشید. هنوز هم می‌توانید از دسرها لذت ببرید، اما خیلی کم و در شرایط خاص بخورید، یا سعی کنید برش‌های کوچک و اسکپ‌های کمی بخورید. شکر نوعی کربوهیدرات است و کربوهیدرات‌ها قند خون شما را بیشتر و سریع‌تر از چربی‌ها و پروتئین‌ها بالا می‌برند. پس اگر دیابت دارید، باید کربوهیدرات دریافتی را مدیریت کنید. مثلا اگر چیز شیرینی می‌خورید، بعد آن کمی میوه بخورید.

این‌که بدانید چه زمانی باید چه چیزی را باید بخورید، به شما کمک می‌کند تا قند خونتان را در سطح عادی و سالم نگه دارید. وقتی که بین وعده‌های غذایی خیلی گرسنه می‌شوید یا قند خونتان شدیدا افت می‌کند، آن زمان است که باید میان‌وعده‌های مناسب بخورید. بهترین میان‌وعده‌ها آن‌هایی هستند که ترکیبی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی باشند تا گرسنگی شما را برطرف کنند. انتخاب‌های خوب دیگری هم دارید. مثلا یک تکه میوه، یک ساندویچ گوشت بوقلمون با نان گندم، یا یک فنجان ذرت بو داده کم‌چرب.

فیبر، کربوهیدراتی مثل قندها و نشاسته است. اما چون بدن انسان فیبر را هضم نمی‌کند، این ماده بر روی قند خون تاثیری نمی‌گذارد. غذاهایی که فیبر زیادی دارند، به شما احساس سیری می‌دهند. می‌توانید میزان فیبر قابل توجهی با خوردن میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غذاهای سبوس‌دار مثل نان گندم یا جوی کامل به دست آورید. یک فنجان اسفناج خام حدود ۵ گرم فیبر دارد و یک برش نان گندم کامل ۳ گرم.

تغذیه دیابتی ها با افراد دیگر به طبع تفاوت هایی دارد که برخلاف انچه بسیاری فکر می کنند تنها نخوردن قند و شیرینی اصل مهم این رژیم غذایی نیست.به منظور کنترل قند خون روزانه ۶ وعده غذا شامل سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و سه میان وعده توصیه میشود. بیماران دیابتی باید غذاهای اصلی و میان وعده ها را در ساعات معینی مصرف کنند. تعداد وعده های غذایی روزانه آنها باید به ۶ واحد افزایش یابد. مردان در وعده های اصلی از ۴ تا ۵ واحد و زنان از ۳ تا ۴ واحد از گروه های غذایی حاوی قند استفاده نکنند. میزان مصرف گروه های غذایی حاوی قند در میان وعده ها در هر دو جنس، زن و مرد از ۱ تا ۲ واحد نباید بیشتر باشد .میان وعده شب بهتر است از یک ماده پروتئینی مانند پنیر یا شیر که همراه با نان تهیه شود، باشد .


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *