ابتلا به امراض روحی و روانی با مصرف غذاهای پرچرب

ابتلا به امراض روحی و روانی با مصرف غذاهای پرچرب

آیا میدانستید مصرف غذاهای پرچرب علاوه بر ایجاد اضافه وزن و چاقی می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی از جمله مشکلات روانی در بدن شود؟ افرادی که به خوراکی های چرب علاقه دارند بیشتر در معرض انواع اختلالات روده ای و اختلالات روانی مانند افسردگی قرار دارند.

دانشمندان سه دانشگاه جورجیا، واشنگتن و بیرمنگام با بررسی جنبه‌های مختلف رفتارهایی که مربوط به نوع غذا خوردن و نوشیدن افراد می‌شود، به نتایج تازه‌ای درباره تاثیر رژیم‌های غذایی پرچرب رسیدند. این محققان می‌گویند کسانی که سیب‌زمینی سرخ‌شده می‌خورند، حتما این حالت را تجربه کرده‌اند که با خوردن این غذا احساس می‌کنند که باید بیشتر بخورند. طبق آزمایشاتی که این محققان انجام داده‌اند، زیاده‌روی در خوردن غذاهای پرچرب، میزان باکتری‌های داخل روده را تغییر می‌دهد و از طرف دیگر توانایی مغز انسان برای تشخیص سیر شدن را دچار اختلال می‌کند. این متخصصان معتقدند که با خوردن این غذاها، نقاطی از مغز که مسئول رفتارهای مربوط به تغذیه انسان است، دچار التهاب می‌شود و این التهاب باعث می‌شود تا عملکرد مغز را در مورد احساس سیری انسان تغییر دهد. در واقع با این تغییرات که باعث التهاب می‌شوند، سلول‌های عصبی‌ای که حامل سیگنال‌های روده به مغز هستند، آسیب می‌بینند و ارتباط درست بین مغز و روده از بین می‌رود. این محققان می‌گویند که هنوز مشخص نیست که آیا این اتفاق دائمی است یا برگشت‌پذیر است.

همواره این هشدار وجود داشته که رژیم غذایی پرچرب موجب افزایش خطر بروز مشکلات سلامتی نظیر بیماری قلبی و سکته مغزی می‌شود، اما در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که رژیم‌های غذایی پر از چربی ممکن است باعث افزایش بروز افسردگی و سایر اختلالات روان‌پزشکی در افراد شود.

 

مطالعه جدید با عنوان «روان‌پزشکی بیولوژیکی»، این احتمال را افزایش می‌دهد که رژیم غذایی پرچرب موجب تغییر در سلامت و رفتار می‌شود؛ این تغییرات تا حدودی ناشی از تغییر در ترکیب باکتری‌های موجود در روده موسوم به «میکروبیوم روده» است.

 

دکتر «جان کریستال»، عضو تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این مقاله بیان می‌کند که رژیم‌های غذایی پرچرب به سلامت مغز و روان آسیب می‌رسانند، که این مسئله تا حدودی به دلیل اختلال در رابطه همزیستی بین انسان‌ها و میکروارگانیزم هایی است که در مجاری معده و روده‌ای ما مستقر هستند.»

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.