توصیه های مهم قبل از رفتن به رختخواب

توصیه های مهم قبل از رفتن به رختخواب

اگر دائما دچار اختلالات خواب می شوید بهتر است قبل از رفتن به رختخواب با روش های کنترل و درمان این عارضه آشنا شوید، با در پیش گرفتن برخی توصیه های تغذیه ای مفید قبل از رفتن به رختخواب می توانید باعث بهبود خواب خود شوید.

هر شب به رختخواب می‌روید اما نمی‌توانید بخوابید؟ شاید عادات نادرستی دارید که جلوی خوابیدنتان را می‌گیرد. ۶ اشتباه را که معمولا افراد مرتکب می‌شوند با شما مرور می‌کنیم:

۱- خوردن شام سنگین و پرکالری اگر صبح صبحانه سبکی خورده‌اید و شب که به خانه برمی‌گردید به شدت گرسنه‌اید مراقب باشید هر چیزی را نخورید. مصرف موادغذایی چرب و پرکالری بار سنگینی را به دستگاه گوارش وارد می‌کند و ممکن است دچار بازگشت اسید به مری شوید و خوابتان به هم بریزد.

سعی کنید در وعده شام غذاهای سبکی مثل سبزیجات بخارپز و ماهی یا محصولات لبنی استفاده کنید و غذاهای پرادویه و گوشت قرمز نخورید. نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار و کشیدن سیگار بعد از شام نیز باعث اختلال در خواب می‌شود.

توصیه: ۲ ساعت قبل از خواب شام سبکی بخورید و بعد از آن می‌توانید یک لیوان دوغ یا شیر بنوشیدیا میوه و سبزیجاتی مثل موز یا کاهو مصرف کنید که به خواب بهتر شما کمک می‌کند

. ۲- تماشای تلویزیون برای بسیاری از افراد تلویزیون نوعی خواب‌آور است اما برخلاف تصور عموم مردم، تلویزیون در خواب راحت اختلال ایجاد می‌کند. دلیل آن هم این است که وقتی روی کاناپه جلوی تلویزیون خوابتان برد دوباره باید از جا برخیزید به رختخواب بروید.این تغییر می‌تواند باعث پریدن خواب شما شود.

توصیه: وقتی احساس کردید خوابتان می‌آید به رختخواب بروید و تلویزیون را خاموش کنید. در غیر این صورت به محض آنکه حس کردید پلک‌هایتان جلوی تلویزیون سنگین شده بلند شوید و به رختخواب بروید و اجازه ندهید خوابتان سنگین شود.

۳- گرم کردن اتاق گرما و خواب دشمن هم هستند.اگر دمای اتاق خیلی بالا باشد خواب راحتی نخواهید داشت. توصیه: اگر می‌خواهید شب حمام کنید درجه آب نباید بیش از ۳۷ باشد و هنگام خواب درجه دما اتاق حدود ۲۰ باشد.

۴- بی‌توجهی به ساعت خواب اگر خوابتان می‌آید و هنوز برنامه‌های روزتان به اتمام نرسیده و به زور خود را بیدار نگه می‌دارید ممکن است خوابتان آشفته شود.هر سیکل خواب تقریبا ۱/۳۰ دقیقه است. وقتی خوابتان می‌آید اگر نخوابید باید منتظر سیکل بعدی باشید.

توصیه: همیشه سر ساعت مشخصی بخوابید و برخیزید. در روزهای تعطیل یک ساعت به این زمان بیفزایید. خواب نیم‌روزی طولانی و وجود حیوانات خانگی در اتاق خواب باعث ایجاد اختلال خواهد شد.

۵- ورزش قبل از خواب اگر قبل از خواب ورزش شدید می‌کنیدبه این خیال که خسته می‌شوم و می‌خوابم، در اشتباهید! در طول روز دمای بدن در بالاترین حد خود قرار دارد. از ساعت ۵ بعد از ظهر به بعد این دما فروکش می‌کند و بین ۳ تا ۵ صبح در حداقلِ ممکن است. وقتی قبل از خواب ورزش می‌کنید حرارت درونی بدن را بالا می‌برید و این موضوع در خواب ایجاد اختلال می‌کند.

توصیه: ۳-۲ ساعت قبل از خواب هر نوع فعالیت بدنی شدید را متوقف کنید.

نشستن پای کامپیوتر خیلی از افراد موقع استراحت و قبل از خواب تبلت یا گوشی هوشمند خود را در دست می‌گیرند و چرخی در فضای مجازی می‌زنند اما این کار اشتباه است. برای خوابیدن به محیطی آرام نیاز دارید. کار با کامپیوتر و تبلت باعث تحریک مغز می‌شود. در ضمن نور این دستگاه‌ها ساعت بیولوژیک بدن را به هم می‌ریزد.

چه کنیم؟ می‌توانید چند صفحه‌ای کتاب بخوانید یا به موزیکی آرام گوش دهید. اما از فعالیت‌هایی که مغز را شدیدا درگیر می‌کند دور بمانید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *