ابتلا به امراض قندی با پرخوری

ابتلا به امراض قندی با پرخوری

 

از جمله عوامل زمینه ساز در ابتلا به بیماری دیابت می توانیم به پرخوری اشاره کنیم. چاقی و اضافه وزن از عوامل مهم افزایش سطح قند خون به شمار می روند . مقاومت به انسولین با استرس و زیاده روی در خوردن غذا در بدن ایجاد خواهد شد به راهنمایی های متخصصین تغذیه در این باره دقت کنید.

برای اثبات وجود ارتباط بین پرخوری و دیابت ۶ داوطلب حاضر شدند به مدت یک هفته روزانه ۶ هزار کالری دریافت کنند. بعد از پایان این مدت در داوطلبان علائم پیش از دیابت کاملا مشخص بود. در دنیای امروز پرخوری مساله‌ای شایع است. از هر ۳ فرد بالغ در آمریکا یک نفر چاق است و از هر ۲ دیابتیک یک نفر به دلیل چاقی به این بیماری دچار شده است.

دلیل ابتلا به دیابت نوع ۲ تبعیت از نوعی رژیم غربی است. مواد غذایی مصرفی در این نوع رژیم‌ها باعث افزایش قندخون می‌شود و کاهش ناگهانی انسولین می‌تواند به مرور زمان مقاومت به انسولین را در سلول‌ها کم کرده و مانع از جذب قند از خون و رسیدن آن به سلول‌ها و بافت‌ها و ماهیچه‌ها ‌شود. به همین دلیل به دنبال پرخوری و چاقی احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ بالا می‌رود. بر اساس مقاله‌‌ای که در مجله Science Traslational medicine منتشر شده است.

محققان دانشگاه ناتینگهام انگلیس برای شناسایی دلایل دقیق مقاومت به انسولین در داوطلبان، تست ادراری از آنها گرفتند و متوجه تراکم بالای غشاهای سلولی در ادرار آنها شدند که ناشی از استرس اکسیداتیو و به دلیل پرخوری به وجود آمده بود. بعد از بیوپسی بافت چربی در هر ۶ داطلب، محققان متوجه وجود

پروتئینی به نام Glvt۴ شدند که در معرض استرس اکسیداتیو قرار داشت. زمانی که انسولین ترشح می‌شود تا قندخون توسط سلول‌ها جذب شود، این پروتئین نقش حامل را بازی می‌کند. اگر این پروتئین از بین برود یا ساختارش در اثر استرس تغییر کند، ورود قند به سلول‌ها دچار تاخیر و محدودیت شده و درون خون باقی می‌ماند و علائم پیش از دیابت بروز می‌کند.

 یک فرد دیابتی نباید از همان روز اول شروع به ورزش های سنگین کند بلکه باید به تدریج فعالیت های ورزشی خود را افزایش دهد و همچنین افرادی که دارای قند خون خیلی بالا و یا خیلی پایین هستند، نباید ورزش کنند.

دکتر کشاورز تاکید کرد: ورزش به تنظیم قند خون و عملکرد بهتر انسولین کمک می کند و نتایج تحقیقات نشان می دهد که در ماه های آغازین شروع فعالیت های ورزشی نیاز به تزریق انسولین تا ۳۰ درصد کاهش می یابد، همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس و روحیه فرد مبتلا می شود چرا که ناپایداری شرایط روحی است که سیستم قند خون را جابجا می کند.

دکتر حسین دلشاد، عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: دیابت قندی به عنوان یکی از بیماری های مزمن متابولیکی شناخته شده است که با افزایش قند خون نمایان می شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *