ارتباط افسردگی با برخی خوراکی ها

ارتباط افسردگی با برخی خوراکی ها

با برخی مواد غذایی ممکن است دچار افسردگی شوید. این عارضه ها با ایجاد تغییر در خلق و خوی شما باعث ایجاد مشکلات رفتاری زیادی برای شما خواهند شد سعی کنید از مصرف مواد غذایی مانند کلوچه، ماکارونی، گوشت قرمز و انواع فست فودها بپرهیزید.

رژیم غذایی واقعا روی خلق‌وخوی انسان‌ها موثر است، و بسیاری از متخصصان روی غذاهایی تاکید می‌کنند که خوردن‌شان باعث بهبود وضعیت خلق‌وخو می‌شود. اما نکته این‌جاست که بعضی غذاهایی که می‌خوریم نیز می‌توانند بر روی خلق‌وخوی ما تاثیر منفی بگذارند. در ادامه به همین غذاهایی اشاره می‌کنیم که می‌توانند خلق‌وخو را پایین بیاورند.

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده یکی از همین غذاها هستند که امروزه زیاد مصرف می‌شوند. در واقع در سال‌های اخیر، حملات زیادی به کربوهیدرات‌های ساده شد و بحث‌های زیادی درباره اثر چاق‌کننده و مواد مغذی بی‌کیفیت آن‌ها صورت گرفت.اما آخرین تحقیقات دانشمندان دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد که بالا بردن میزان کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

در رژیم غذایی می‌تواند شما را افسرده کند. آن‌ها با بررسی وضعیت ۷۰ هزار خانم متوجه شدند که وقتی قند خون خانم‌ها با خوردن مواد قندی و غلات تصفیه‌شده بالا می‌رود، خطر ابتلا به افسردگی نیز در میان آنان بیشتر می‌شود. البته باید این را هم بگوییم که یکی از مطالعات American Journal of Clinical Nutrition نتایجی برعکس را نشان می‌دهد. در این مطالعه مشخص شده است که رژیم غذایی غنی از غلات کامل می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را در میان خانم‌ها کاهش دهد.

چربی‌های ترانس از دیگر موادی هستند که بر روی خلق‌وخوی انسان‌ها تاثیر منفی می‌گذارند. همه ما اخبار مربوط به اهمیت مصرف روغن زیتون را شنیده‌ایم و می‌دانیم که روغن زیتون می‌تواند خطر مشکلاتی مثل بیماری قلبی و افسردگی را کاهش دهد. اما با این‌حال ما هنوز هم از غذاهای دارای چربی ترانس استفاده می‌کنیم که باعث گرفتگی عروق می‌شوند و به گزارش PLoS ONE می‌توانند خطر ابتلا به افسردگی را تا ۴۸ درصد بیشتر کنند.

انواع کلوچه‌ها از کوکی گرفته تا نان شیرینی‌های محلی از جایگاه خاصی در فریزر آشپزخانه‌مان برخوردارند. اما به یاد داشته باشید که احساس خوب پس از میل نمودن مثلا یک کوکی گذرا است. شکر موجود در کربوهیدرات‌های تصفیه شده موجب افزایش صعودی قند خون می‌شود و در نتیجه شما را فقط برای مدتی کوتاه سرخوش می‌کند.
اما به محض پایین آمدن قند خون، آن احساس سرخوشی نیز به سرعت پایین می‌آید. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان داد که هر چه میزان قند خون زنان در اثر مصرف شکر و غلات تصفیه شده بالاتر می‌رود، احتمالا ابتلا به افسردگی نیز به همان میزان بیشتر می‌شود. علاوه بر آن، همان مطالعه نشان داد که بالعکس این موضوع نیز صحت دارد: انواع غلات کامل، میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا احتمال افسردگی کمتر شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *