ارتباط هپاتیت خودایمنی با کولیت روده

ارتباط هپاتیت خودایمنی با کولیت روده

پژوهشگران به تازگی پی به ارتباط بین بیماری التهابی روده و مشکلات کبدی برده اند. التهاب یا پانکراتیت ناشی از وجود سنگ در کیسه صفرا می توانند موجب بروز هپاتیت خودایمنی در بیماران شوند که با استفاده از برخی داروهای موثر این عارضه قابل درمان خواهد بود.

به‌گفته دکتر جانسن، وجود سنگ کیسه صفرا در میان سالمندان شایع است. بنابراین، مشاهده سنگ کیسه صفرا در سالمندان مبتلا به بیماری‌های التهابی روده واقعا غیرعادی نیست. سنگ کیسه صفرا زمانی به‌وجود می‌آید که صفرای موجود در کیسه صفرا به تکه‌های سنگ‌مانند و کوچک و سخت تبدیل می‌شود. اگر یک یا چند تکه‌سنگ، دهانه کیسه صفرا را مسدود کنند، فرد با درد شدید و آزاردهنده‌ای مواجه می‌شود. این انسداد زیان‌بار می‌تواند در ادامه به عوارض جبران‌ناپذیر و خطرناکی منجر شود.

دکتر جانسن می‌گوید: «وقتی که سنگ کیسه صفرا از کیسه صفرا به مجاری صفراوی وارد شود، می‌تواند با التهاب یا پانکراتیت همراه باشد». هپاتیت خودایمنی به‌گفته دکتر دونالد جانسن (هپاتولوژیست و از اعضای دانشگاه شیکاگو)، هپاتیت خودایمنی به‌علت التهاب مزمن در کبد به‌وجود می‌آید، نه به‌علت ابتلا به عفونت ناشی از ویروس‌های مرتبط با انواع هپاتیت.

دکتر جانسن می‌گوید که هپاتیت خودایمنی در بیماری‌های التهابی روده (IBD) نادر است، اما ممکن است که افراد مبتلا به هپاتیت خودایمنی معمولا به نوعی از بیماری‌های التهابی روده نیز مبتلا باشند که بسیار به کولیت شباهت دارد. هپاتیت خودایمنی می‌تواند با استفاده از داروهای کاهنده التهاب، درمان شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *