ارتباط کولیت اولسراتیو با کولانژیت اسکلروزه اولیه

ارتباط  کولیت اولسراتیو با کولانژیت اسکلروزه اولیه

از تاثیر باکتری های روده برابتلای بیماران به کولانژیت اسکلروزه اولیه چه میزان اطلاع دارید؟ در صورت تشخیص بیماری های کبدی در مراحل اولیه این عارضه قابل کنترل و درمان خواهد بود. پزوهشگران معتقدند مبتلایان به کولیت اولسراتیو در معرض خطرکولانژیت اسکلروزه اولیه قرار دارند.

کولانژیت اسکلروزه اولیه (PSC) به‌گفته دونالد جانسن، هپاتولوژیست و از اعضای دانشگاه شیکاگو، کولانژیت اسکلروزه اولیه (PSC) را باید نوع اصلی بیماری‌های کبدی مربوط به کولیت اولسراتیو دانست. PSC باعث ایجاد زخم در مجاری صفراوی می‌شود که وظیفه تخلیه صفرا از کبد به روده را بر عهده دارد. البته مکانیسم کولانژیت اسکلروزه اولیه همچنان ناشناخته باقی مانده است. یکی از جدیدترین مطالعات مجله Gut در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان می‌دهدکه باکتری‌های روده می‌توانند در کولانژیت اسکلروزه اولیه نقش داشته باشند، اما محققان معتقدند که همچنان به مطالعات بیشتری برای تایید این یافته‌ها نیاز دارند. آمارهای معتبر نشان می‌دهند که حدود ۳ درصد از افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو، به کولانژیت اسکلروزه اولیه نیز مبتلا می‌شوند.

این درحالی است که بیش از نیمی از افراد مبتلا به PSC،به یکی از انواع بیماری‌های التهابی روده هم مبتلا می‌گردند. این مساله، اهمیت جدی گرفتن بیماری‌های کبدی را بیشتر می‌کند. دکتر جانسن درباره این موضوع می‌گوید: «ما واقعا نمی‌دانیم که چرا این مشکلات با هم ارتباط دارند و متاسفانه هیچ روش درمانی موثری هم برای کولانژیت اسکلروزه اولیه پیدا نکرده‌ایم».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.