اصول تغذیه در پنجاه سالگی

اصول تغذیه در پنجاه سالگی

 

مردانی که وارد سن پنجاه سالگی می شوند نسبت به دیگران باید بیشتر مراقب خورد و خوراک خود باشند، آنها باید از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنند و مواد غذایی کم کالری را در لیست غذاهای روزانه خود بگنجانند تا دچار اضافه وزن و عوارض ناشی از آن نشوند.

پنجاه سالگی

متخصصان تغذیه سعی می‌کنند که هیچ غذایی را ممنوع اعلام نکنند و این نگرش را ترویج کنند که خوردن همه غذاها اگر در حد اعتدال باشد، مشکلی برای افراد ایجاد نخواهد کرد. با این‌حال، هنوز هم بعضی انتخاب‌های غذایی وجود دارد که بدترین غذاها برای سلامتی بعضی گروه‌های سنی محسوب می‌شوند. در ادامه به بدترین غذاهایی اشاره می‌کنیم که مردان بالای ۵۰ سال نباید از آن‌ها استفاده کنند.

یکی از این موارد، نان تست شیرین است. به نظر متخصصان، باید استفاده از این خوراکی‌ها به‌عنوان صبحانه را فراموش کنید، چون اگر واقع‌بینانه به آن‌ها نگاه کنیم، باید بگوییم که واقعا بمب کالری هستند! دریافت پروتئین‌ها در وعده صبحانه اهمیت زیادی دارد؛ ولی یک نان تست شیرین ممکن است تا ۱۸۰ کالری یا حتی بیشتر داشته باشد، به‌علاوه قند اضافی، بدون پروتئین و فیبر قابل توجه. برای این‌که صبحانه سالم‌تر و بهتری بخورید، از یک تخم مرغ و مقداری پنیر به‌عنوان صبحانه استفاده کنید، به‌علاوه غلات سبوس‌دار و مقداری میوه.

بعضی افراد فکر می‌کنند که خوردن ناهاری که خیلی چرب باشد، اشکالی ندارد، و فقط باید از خوردن غذاهای چرب به‌عنوان شام خودداری کرد. اما متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از خوردن غذاهای چرب به‌عنوان ناهار جدا پرهیز کنید، چون واقعا چربی خیلی زیادی دارند. در واقع، ۲۸ گرم کالباس، ممکن است حدود ۱۱۰ کالری داشته باشد که ۸۱ کالری آن را چربی‌ها تشکیل داده‌اند! پس به‌جای خوردن این غذاها، از سینه مرغ بدون پوست و استخوان استفاده کنید؛ چون ۱۲۰ گرم گوشت سینه مرغ، حدود ۱۲۰ کالری دارد که بین ۲۰ تا ۲۵ کالری آن از چربی‌ها تشکیل شده است.

متأسفانه، اضافه وزن میانسالی باعث افزایش تولید استروژن می‌شود زیرا سلول‌های چربی حاوی آنزیم آروماتاز (aromatase) هستند که این آنزیم باعث تبدیل تستوسترون به استروژن می‌شود.علت دیگر عدم‌تعادل هورمونی ناشی از زنوستروژن‌ها (xenoestrogens) است – که سمومی هستند که از استروژن تقلید می‌کنند – و توسط شرکت‌های صنعتی، کشاورزی و شیمیایی به محیط‌زیست وارد می‌شوند. این هورمون‌های ساختگی از محصولاتی چون سوپرماسیدها، شوینده‌ها، پلاستیک، شیشه‌های پلاستیکی، آفت کش‌ها، محصولات بهداشتی شخصی و لاک مشتق می‌شوند.

گوشت‌های گاو، که صنعتی تولید می‌شوند و غذاهای کنسرو شده حاوی زنوستروژن‌ها هستند. مقادیر زیادی از هورمون‌ها مرتبا به گوشت گاو و مرغ تزریق می‌شود که می‌تواند سطوح طبیعی استروژن شما را بر هم بزنند. همچنین وجود مقادیر زیاد استروژن باعث بزرگی پروستات و سرطان پروستات می‌شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *