بررسی خواص درمانی بامیه

بررسی خواص درمانی بامیه

در این بخش به بررسی خواص درمانی بامیه و ارزش تغذیه ای آن میپردازیم. بامیه بهترین سبزی برای مبتلایان به امراض قندی است. انواع ویتامین ها و املاح معدنی در بامیه وجود دارند . اگر می خواهید چربی خون خود را کاهش دهید بامیه میل کنید.

بامیه، جزو سبزی‌های پرطرفدار و کم‌کالری است که می‌توان برای تهیه انواع خورش و ترشی از آن استفاده کرد. هر ۱۰۰ گرم بامیه، تنها ۳۰ کیلوکالری انرژی دارد، اما سرشار از فیبرغذایی، انواع ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. بامیه می‌تواند نقش پررنگی در کنترل کلسترول خون و بهبود روند کاهش وزن داشته باشد.

پوست بامیه، ترکیبی به نام موسیلاژ دارد که می‌تواند به نرم شدن غذاهای هضم‌شده، پیشگیری از ابتلا به یبوست و بهبود دفع، کمک کند. به‌علاوه، پوست بامیه حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین A، فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین، بتاکاروتن و زانتین است. این ترکیبات در کنار هم می‌توانند باعث حفظ سلامت بینایی و شادابی پوست شوند. به‌علاوه، همین فلاونوئید‌ها در کنار هم کمک شایانی به پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های ریه و دهان می‌کنند. هر ۱۰۰ گرم بامیه، حدود ۲۲ درصد از نیاز روزانه بدن به فولات را هم تامین می‌کند و این خبر خوبی برای خانم‌های باردار طرفدار بامیه است. ویتامین‌های C, ویتامین‌های گروه B, ویتامین K,آهن, کلسیم, منگنز و منیزیم هم از دیگر دارایی‌های ارزشمند بامیه محسوب می‌شوند. بد نیست بدانید که شما با خوردن تنها ۱۰۰ گرم بامیه، حدود ۳۶ درصد از نیاز روزانه بدنتان به ویتامین C را تامین خواهید کرد.

بامیه با داشتن مواد مغذی با ارزشی مانند ویتامین های C ,A و گروه B و عناصری از قبیل منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر و پتاسیم، فیبر و ماده لزج خواص فراوانی بر سلامت انسان دارد.

فیبر موجود در بامیه، نمایه گلایسمی پایینی به آن می دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی برد. بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش داده و به حفظ قند خون کمک می کند، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.
اثر بامیه در کاهش کلسترول خون، یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است، زیرا مانند داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.اسیدفولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود.
افزایش این ماده از طریق انسداد رگ های خونی، یکی از عوامل خطرساز ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی است. همچنین می تواند در خون سازی موثر باشد.ویتامین C نیز یکی از آنتی اکسیدان های مهم است که کمبود آن می تواند باعث اختلال در جذب اسیدفولیک شود.در مجموع به علت دارا بودن این مواد مغذی و نیز فیبرهای محلول و املاح باعث پیشگیری از بیماری های قلبی می شود.

به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *