تنظیم زمان خواب کودکان نوپا

تنظیم زمان خواب کودکان نوپا

خواب شبانه کودکان نوپا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، سعی کنید خواب آن ها را در طول روز مدیریت کنید و از زیاد خوابیدن آن ها در طول روز پیشگیری کنید. برخی ترفندهای لازم برای کنترل و تنظیم خواب کودکان نوپا را در این بخش بررسی خواهیم کرد.

تعداد کمی از نوزادان هستند که در تمام طول شب، راحت و آسوده می‌خوابند. نوزادان در ۲ ماهه اول، خیلی بین خواب بیدار می‌شوند. اما بعد از ۹ ماهگی می‌توانند تمام شب را بدون بیدار شدن بخوابند. کودکان نوپا و پیش‌دبستانی به ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب در هر ۲۴ ساعت نیاز دارند. تنظیم کردن ساعت‌های مشخص برای کارهای مختلف کودکان خیلی اهمیت دارد. مثلا در ساعت‌های مشخصی باید بخوابند، بیدار شوند، چرت بزنند و غذا بخورند. این ساعت‌ها نباید هر روز تغییر کنند،وگرنه خواب کودکان به‌هم می‌ریزد. اضطراب جدایی یکی از مراحل طبیعی در زندگی کودکان است. در این مرحله نباید با صحبت کردن یا غذا دادن اضافی، وضع را بدتر کنید. روشن کردن یک شب‌خواب ملایم می‌تواند خیلی به کودکانی کمک کند که از تاریکی می‌ترسند. انجام دادم کارهای مشابه قبل از خواب، کودک را متوجه این مسئله می‌کند که زمان خواب فرا رسیده است.

مثلا هر شب کودک را به دوش آب گرم ببرید، بعد برایش داستان بخوانید، بعد به او شام بدهید و چراغ‌ها را خاموش کنید تا آماده خوابیدن شود. اگر بعضی از کودکان، به‌اندازه کافی در طول روز چرت نزنند، شب‌ها موقع خواب مشکل خواهند داشت. بعضی از کودکان حتی به ۲ یا ۳ بار چرت زدن در طول روز نیاز دارند. اکثر کودکان تا ۵ سالگی باید بعد از خوردن ناهار، چرت بزنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *