زمان طولانی به موسیقی با صدای بلند گوش ندهید

زمان طولانی به موسیقی با صدای بلند گوش ندهید

گوش دادن به موسیقی  با صدای بلند می تواند باعث کاهش شنوایی و یا ایجاد ناشنوایی شما شود، برای پیشگیری از وارد شدن آسیب به گوش هایتان هرگز ساعاتی طولانی مشغول به شنیدن این موسیقی ها نباشیدو اجازه ندهید سلامت شنوایی تان در معرض خطر بیفتد.

دکتر اتین کروگ، مدیر دپارتمان بیماری‌های غیرواگیر، معلولیت و جلوگیری از صدمات و خشونت‌های سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید: «حالا هر روز تعداد بیشتری از جوانان خود را در معرض آسیب‌های شنوایی قرار می‌دهند، موضوع این است که اکثریت آنها اصلا در جریان خطری که شنوایی‌شان را تهدید می‌کند، نیستند.» کاهش شنوایی و ناشنوایی در این موارد، هم با شدت صدا،هم با طول مدت در معرض آن صدای بلند بودن و هم با تعداد دفعات در معرض صدای بلند قرارگرفتن مرتبط است. در واقع صدای با شدت خیلی بالا حتی برای یک بار تماس هم می‌تواند بر قدرت شنوایی فرد تاثیر بگذارد، اما صداهای با شدت کمتر هم اگر چند ساعت در معرض آن قرار بگیرند یا اگر روزهای متوالی برای دوره‌ای حتی کوتاه‌مدت در معرض آن قرار بگیرند، همین شدت آسیب را ایجاد کنند. برای مثال اگر گوش‌کردن به موسیقی با شدت صدای ۸۵دسی‌بل هشت ساعت در روز بی‌خطر است،اما یک آی‌پد کوچک می‌تواند تا ۱۰۵دسی‌بل صدا تولید کند و شنیدن صدایی با این شدت تنها برای ۴ دقیقه مجاز است. در واقع اگر شدت صدای موسیقی دستگاه آی‌پدتان را روی حد وسط آن قرار دهید، بیشتر از یک‌ساعت در روز نباید به آن گوش دهید. شدت صداهای یک کنسرت عظیم موسیقی ۱۲۰دسی‌بل است و تنها شنیدن آن برای ۲۸ ثانیه مجاز است.

دکتر کروگ هشدار می‌دهد که آسیب‌های این گونه غیرقابل برگشت هستند و برای همین تمام مقامات بهداشتیدولتی کشورهای جهان باید به موضوع آسیب‌های شنوایی دقت ویژه‌ای کنند. سازمان جهانی بهداشت از تمام دولت‌ها خواسته تا بر پخش موسیقی در کنسرت‌ها، ورزشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها نظارت کنند. شکل دادن اتاق های ساکت در رستوران‌ها و کافه ها و توزیع رایگان گوشی‌های صداگیر برای همه این مکان‌ها بخشی از پیشنهادات سازمان جهانی بهداشت به کشورهای عضو است. درحال‌حاضر به تخمین این سازمان حدود ۳۶۰ میلیون نفر در جهان ناشنوا یا کم‌شنوای شدید هستندقرارگرفتن در معرض صداهای شدید پس از جراحات و تصادفات و نیز عفونت‌های گوش، یکی از دلایل اصلی کم‌شنوایی و ناشنوایی در جهان است: ۸۵ دسی‌بل (شدت معمول صدای داخل یک اتومبیل در حال حرکت در خیابان‌های شهر):۸ ساعت ۹۵ دسی‌بل (صدای معمولی که یک موتورسیکلت‌ران می‌شنود): ۴۷ دقیقه ۱۰۰ دسی‌بل (صدای ممتد بوق اتومبیل‌ها یا بودن در محل عبور مترو): ۱۵ دقیقه ۱۱۵ دسی‌بل (صدای کنسرت موسیقی اگر در نقطه اوج صدای بلندگوها باشید): ۲۸ ثانیه.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *