ارتباط ام اس با بیماری های مزمن

ارتباط ام اس با بیماری های مزمن

افراد مبتلا به ام اس بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به امراض و اختلالات جسمی مختلف قرار دارند. افسردگی و اختلالات روحی و روانی در این افراد بیشتر مشاهده می شود. پژوهشگران در پی یافتن راهی برای پیشگیری از پیشرفت این بیماری هستند.

محققان کانادایی در مطالعه اخیرشان به این نتیجه رسیدند که احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مختلف در بین افراد مبتلا به ام‌اس، بیشتر از کسانی است که مبتلا به اختلال سیستم عصبی نیستند. آنان در این مطالعه به بررسی چندین مورد از بیماری‌های مزمن در بین ۲۳ هزار و ۴۰۰ فرد مبتلا به ام‌اس و ۱۱۶ هزار فرد بدون ام‌اس پرداختند. این بیماری‌های مزمن شامل این موارد می‌شد: فشار خون بالا، دیابت، کلسترول خون بالا، بیماری قلبی، بیماری مزمن ریه،صرع، فیبرومیالژیا، بیماری التهابی روده، افسردگی، اختلال اضطرابی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی. درنهایت مشخص شد که میزان ابتلا به این بیماری‌ها در بین افراد مبتلا به ام‌اس بسیار بیشتر از افراد سالم است و فقط بیماری کلسترول خون بالا جزء آن‌ها قرار نمی‌گیرد. میزان ابتلا به بیماری‌های روانی، خصوصا افسردگی، نیز در بین آنان بالا بود.

۱۹ درصد از افراد مبتلا به ام‌اس، مبتلا به افسردگی هم بودند و این میزان در بین افرادی که ام‌اس ندارند به ۹ درصد می‌رسید. محققان می‌گویند که این یافته‌ها از چند نظر جالب هستند. در واقع، این پرسش را پیش می‌کشند که آیا عوامل خطر ابتلا به ام‌اس و بیماری‌های مزمن دیگر مشترک هستند یا نه؟ و اگر جواب مثبت باشد، آیا ما می‌توانیم درنهایت راهی برای کاهش خطر ابتلا به ام‌اس و بیماری‌های مزمن پیدا کنیم؟


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.