تغذیه بهتر و سالم تر با رعایت برخی نکات مهم

تغذیه بهتر و سالم تر با رعایت برخی نکات مهم

برای تغذیه بهتر برخی ترفند های ویژه وجود دارد می توانید از منابع غذایی سالم استفاده کنید و حبوبات و سبزیجات بیشتری میل کنید از مصرف فست فودها خودداری کرده و  مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و به جای آن ماهی بیشتری میل کنید.

بعضی‌ها هنوز فکر می‌کنند که نخود سبز، نمونه کاملی از یک پروتئین بدون چربی است که می‌تواند جایگزین گوشت در رژیم غذایی شود. اما نخود سبز نوعی سبزیجات نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی است و باید استفاده از همه سبزیجات نشاسته‌ای را محدود کرد.لوبیا و نخود، غذاهای پروتئینی‌ای هستند که انواع مختلفی دارند، از لوبیا قرمز گرفته تا عدس و لپه درون این خانواده قرار می‌گیرند.

استفاده از این منابع پروتئینی را باید بیشتر کرد، اما نمی‌توان به‌عنوان جایگزین گوشت از آن‌ها استفاده کرد.قندهای طبیعی دو نوع فراکتوز و لاکتوز هستند که نوع فراکتوز در میوه‌ها و نوع لاکتوز در محصولات لبنی یافت می‌شوند. اما قندهای غیرطبیعی مثل شربت ذرت که فراکتوز غلیظ دارد، قندهای افزودنی هستند که در قندهای سفید خوراکی، عسل، شکر خام، انواع شربت‌ها به کار می‌رود.

چربی جامد هر نوع چربی‌ای است که در دمای معمولی اتاق هم جامد باشد. چربی شیر و چربی گوشت‌های قرمز نوعی چربی جامد هستند. در برخی جوامع این نوع چربی‌ها حدود ۲۰ درصد کل کالری دریافتی را تشکیل می‌دهد، اما این چربی‌ها مواد مغذی و فیبر مناسبی ندارند.طبق توصیه‌های سازمان‌های غذایی جهانی بهتر است

به‌جای به‌کار بردن چربی‌های جامدی مثل کره و چربی خام گوشت ، از روغن‌های کانولا، زیتون، ذرت و آفتابگردان استفاده کرد.غذا خوردن بدون برنامه، یکی از عوامل عمده در پرخوری شدید است. استراتژی‌هایی مثل خوردن یک غذای سبک یا میان‌وعده، قبل از رفتن به جشن‌ها و مهمانی‌های خاص، برداشتن حجم کمی از غذا در هر وعده و تمرکز بر روی غذاهای سالم، نکاتی است که باید موقع گرسنگی به آن‌ها توجه کرد.

در رژیم غذایی باید انواع گوناگون جدول مواد غذایی استفاده شود:

در یک تغذیه سالم انوع مواد غذایی را باید مصرف کنیم که تاحال شاید بطور معمول استفاده نمی کردید مثل : حبوبات ، سبزیجات ، میوه ها و…

مقدار مصرف غذای خود را کنترل کنید :

مقدار مصرف غذای خود را کنترل کنید مخصوصا” در مورد غذاهای پر کالری ، در سالهای اخیر در رستورانها مقدار غذایی که برای هر نفر اختصاص داده می شود افزایش پیدا کرده ، در یک رستوران سعی کنید از پیش غذا شروع کنید ، غذایتان را با دوستتان تقسیم کنید و غذاهای حجیم سفارش ندهید .

سبزیجات ، حبوبات و میوه را در برنامه غذایی خود بگنجانید :

این مواد حاوی فیبر ، ویتامین و مواد معدنی زیاد ، چربی کم و فاقد کالری هستند ، پس سعی کنید حجم بالای از این مواد را و ترجیحا” تازه ی آنها را در برنامه غذایی خود قرار دهید .

آب بیشتری بخورید :

از آنجاییکه ۷۵ % حجم بدن را آب شامل می شود بنابراین نقش حیاتی در سلامت بدن دارد، آب حکم تصفیه کننده را برای بدن دارد بخصوص در کارکرد کلیه ها ، مثانه و صفرا و غدد درونی موثر است .

مصرف شکر ، نمک را محدود کنید:

امروزه در بیشتر مواد غذایی شکر بکار می رود ، مقدار مصرف نمک و شکر را کنترل کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *