کاهش علاقه به خوردن غذاهای مختلف

کاهش علاقه به خوردن غذاهای مختلف

علاقه زیاد به خوردن انواع غذاها می تواند تبدیل به نوعی عادت شود و شما را وابسته به خود کند. سعی کنید به خوردن وعده های غذایی پرحجم و پرچرب عادت نکنید چون باعث بروز مشکلات فراوانی برای سلامتی تان خواهد شد.

همه می‌دانند که خوردن یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای جهان است، و در واقع مطالعاتی هستند که نشان می‌دهند لذت خوردن حتی بالاتر از رابطه جنسی و استفاده از مواد مخدر قرار می‌گیرد! دلیلش این است که خوردن می‌تواند ترشح هورمون دوپامین را تحریک کند. دوپامین نوعی هورمون است که احساس مثبتی در انسان ایجاد می‌کند

و مرکز پاداش مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در نتیجه باعث می‌شود که انسان‌ها رفتارهایی را ادامه دهند که این احساس مثبت را تقویت و بیشتر می‌کند. یکی از مطالعات اخیر مجله Nature Neuroscience که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است، نشان می‌دهد

موش‌هایی که بیشتر غذاهای پُر کالری و پُر چرب مثل انواع فرآورده‌های گوشتی، سوسیس، شکلات و چیزکیک می‌خورند، سریعا نسبت به خوردن حجم زیادی از این غذاها وابستگی پیدا می‌کنند. به نظر محققان، این حالت دقیقا شبیه به حالت کسانی است که به مواد مخدر نیاز پیدا می‌کنند و مصرف‌شان به مرور زمان بیشتر می‌شود.

حتی در ادامه آزمایشات مشخص شد که میزان وابستگی این موش‌ها نسبت به غذاهای پُر کالری و پُر چرب به اندازه‌ای است که حتی با شوک‌های الکتریکی خفیف به‌سختی می‌توان آن‌ها را از این غذاهای ناسالم منصرف کرد! کسانی که از این غذاها مصرف می‌کنند، باید بدانند که ترکیب مواد قندی زیاد و نمک زیاد باعث تحریک شدن مغز برای خوردن بیشتر می‌شود.

زمانی که شما شکر مصرف می‌کنید، انسولین در جریان خون منتشر شده و با اسید‌های آمینو ترکیب می‌شود. ترکیب حاصل به سرعت جذب عضلات شده و به سمت مغز حرکت می‌کند. در این زمان مغز به ترشح هورمون سروتونین تحریک شده و حس خوشایندی در شما به‌وجود می‌آید. مطالعات محققان دانشگاه میشیگان هم نشان داده در زمانی که استرس در بدن به‌وجود می‌آید علاقه به خوردن شکر سه برابر می‌شود و حالتی مشابه با اعتیاد به مواد‌مخدر در بدن ظاهر می‌شود. همه این عوامل نشان می‌دهد افرادی که زیاد شکر می‌خورند ممکن است از لحاظ روانی دچار مشکل باشند.

علاوه بر آن اشتیاق به مصرف شکر می‌تواند یکی از علائم به هم خوردن تعادل هورمونی در بدن باشد. این ماده خوراکی نقش مهمی در تولید هورمون اندورفین در مغز دارد که در کاهش درد موثر است. در دوران قاعدگی هم میزان ماده اندورفین به کمترین حد خود می‌رسد که باعث می‌شود زنان هنگام صبح چای خود را شیرین‌تر از حد معمول میل کنند.

علاقه‌مندان به مصرف شکر باید نگران ابتلا به مشکلات گوارشی هم باشند. زمانی که تعادل باکتری‌های مفید در بدن به هم می‌خورد، میزان قارچ‌ها و مخمرها در بدن رشد می‌کنند که هر دو نیاز زیادی به شکر دارند. حساسیت‌های غذایی هم تعادل خون را به هم زده و مصرف شکر را افزایش می‌دهند.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *