احساس ناامیدی در بیماران سرطانی

احساس ناامیدی در بیماران سرطانی

افرادی که مبتلا به امراض سرطانی هستند نسبت به دیگر بیماران بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند. طبق مطالعاتی که روی این افراد انجام شد. احساس ناامیدی و شکست در بیمارانی که تحت درمان با پرتودرمانی قرار گرفته اند بیشتر مشاهده می شود. آن ها به حضور اطرافیان و دلگرمی آن ها بیشتر احتیاج دارند.

یکی از مطالعات ارائه شده در نشست سالانه American Society for Radiation Oncology این ایده را مطرح می‌کند که با دو سوال ساده اما کلیدی می‌توان بیماران سرطانی را برای ابتلا به افسردگی با دقت غربالگری کرد. سوال این است که آیا بیماران در دو هفته اخیر به چیزی علاقه پیدا کرده‌اند یا از انجام دادن کاری لذت برده‌اند یا نه؟یا احساس شکست، افسردگی و ناامیدی داشته‌اند؟ ضمنا بیماران براساس پاسخ‌هایی که به ۲ سوال داده بودند، درجه‌بندی شدند.

هر فرد می‌توانست این پاسخ‌ها را به هر سوال بدهد: اصلا (صفر امتیاز)، بعضی روزها (یک امتیاز)، بیشتر از نیمی از روزها (دو امتیاز)، تقریبا هر روز (سه امتیاز). به نظر محققان، بیمارانی که حداقل ۳ امتیاز در مجموع هر دو سوال کسب کردند،در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند. محققان در این مطالعه به ارزیابی وضعیت ۴۵۵ بیمار مبتلا به سرطان پرداختند که پرتودرمانی انجام داده بودند. این افراد قبل یا در حین ۲ هفته‌ای که اولین مرحله پرتودرمانی را انجام دادند، به ۲ سوال بالا جواب دادند و مشخص شد که ۱۶ درصدشان به افسردگی مبتلا هستند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.