آشنایی با کسانی که تاریخ را تکان دادند و نامشان ماندگار شد

این مطلب بسیار جالب و خواندنی است. در اینجا با انسان هایی معمولی که تاریخ ساز شدند و نامشان ماندگار شد آشنا می شوید. انسان هایی که تاریخ فراموششان نخواهد کرد.

ما انسان هایی را می شناسیم که حکومت هایی را تاسیس کردند یا جنگ هایی را به پا کردند، و یا اختراعات و اکتشافات بزرگی داشته اند که مطمئنا تاثیر شگرفی در تغییر تاریخ داشته اند و بسیار هم شناخته شده اند مانند افلاطون وهیتلر و ادیسون و…اما اشخاصی هم وجود داشته اند که در هیچ زمینه ای شهرتی نداشتند و هیچ وقت هم مشهور نبوده اند و انسان هایی کاملا معمولی بودند اما در زمانی خاص توانستند تاریخ یک کشور و یا حتی جهان را تغییر دهند. در این مطلب اشخاصی را معرفی می کنیم که کمتر شناخته شده اند اما تاثیری شگرف بر تاریخ داشته اند.

محمود بو عزیزی

محمود بو عزیزی:

برپاکننده جنبش بهار عربی از تونس

محمد بوعزیزی یک فروشنده خیابانی بود که رویای اصلی اش خریدن یک وانت بود، اما هنگامی که در دسامبر ۲۰۱۰ در آتش سوخت به نمادی از درد و رنج ایجاد شده توسط حکومت بن علی در تونس تبدیل شد. مرگ او آغاز گر جنبش و انقلابی بود که حکومت زین العابدین بن علی را سرنگون کرد و سرمنشا انقلاب در مصر و لیبی و یمن شد.

رزا پارکس

رزا پارکس :

کسی که از صندلی اش بلند نشد.

رزا در اول دسامبر ۱۹۵۵ ، در پایان یک روز سخت کاری سوار بر یک اتوبوس در شهر مونتگمری به خانه برمی گشت، در آن زمان هنوز تبعیض نجاتی رنگ و لعاب بیشتری داشت، راننده اتوبوس به او گفت که صندلی اش را که در بخش سفید پوستان اتوبوس بود ، به یک مرد سفید پوست بدهد. رزا از این کار امتناع کرد و به دلیل این خودداری، بازداشت شد. قانون مقاوت توسط خانم پارکس همه گیر شد و پس از آن بود که اتوبوس های مونتگمری تحریم شدند. از این لحظه به عنوان زمانی مهم در جنبش حقوق مدنی یاد می شود.

کندی لایتنر

کندی لایتنر:

کسی که در مقابل مسئله رانندگی در حالت مستی ایستاد.

زمانی که دختر ۱۳ ساله کندی توسط یک راننده مست کشته شد، کندی در ۷ مارس ۱۹۸۰ گروه مادران ضد رانندگی در حالت مستی (MADD ) را تشکیل داد. قبل از این اقدام، قوانین چندانی برای جریمه رانندگان مست وجود نداشت. این گروه نگرش جامعه آمریکا را نسبت به این مسئله تغییر داد و منجر به تصویب قوانین سخت گیرانه ای در این زمینه شد. 

مرد تانک ها

مرد تانک ها:

در میدان تیان آن سن چین

همه تصویر مردی که در مقابل تانک ها به تنهایی ایستاده است را دیده ایم. اما این شخص هرگز شناسایی نشده است. این عکس در ۶ ژوئن ۱۹۸۹ یک روز پس از سرکوب تحصن دانشجویان چینی در میدان تیان آن سن گرفته شده است. او تبدیل به نمادی از مقاومت شد.

جی کی رولینگ

جی کی رولینگ:

ایجاد کننده روشی نوین در نویسندگی

جوان رولینگ زمانی که به تازگی از همسرش جدا شده و مادری تنها بود، تصمیم به نوشتن رمانی کرد که اولین قسمت آن ۵ سال طول کشید. کتاب هری پاتر و سنگ جادو در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. ناشر اعتقادی به انتشار رمان به نام جوآن نداشت و نویسنده با نام j.k معرفی شد. شش کتاب هری پاتر در ۱۰ سال رکورد فروش را شکست و میلیون ها نفر را شیفته خود کرد.

فرانس ویلیس:

شاید بتوان گفت او کسی بود که یک رئیس جمهور را از مقامش پایین کشید.

در ۱۷ ژوئن ۱۹۷۲ ویلیس که یک نگهبان امنیتی بود، در حال گشت زدن در ساختمان اداری واترکینگ در واشنگتن بود متوجه باز شدن قفل امنیتی و برداشته شدن نوار روی آن می شود. ابتدا گمان می کند یک کارگر هنگام ترک محل این کار را کرده است، این اتفاق مجددا روی می دهد و ویلیس این بار به پلیس زنگ می زند. دو سال بعد نیکلسون مجبور به استعفا می شود.

رایان وایت

رایان وایت:

افزایش اطلاعات جامعه درباره ایدز

او نوجوانی اهل ایندیانای آمریکا بود که به هموفیلی مبتلا بود و سپس به دلیل تزریق خون آلوده، به بیماری ایدز مبتلا شد. او از ۱۸ سالگی به همراه خانواده و جان التون که همراه او بودند، در حال سفر بود. وایت با مبارزه خود با این بیماری، توانست چهره جدیدی از این بیماری به مردم نشان دهد و این تصور عمومی که فقط معتادان و کسانی که روابط جنسی ناهنجار دارند به ایدز مبتلا می شوند را تغییر داد. مبارزات او باعث شد تا از آن پس در سیستم های دولتی و مدارس، رفتار عادلانه و دور از تبعیض با این بیماران داشته باشند.

لیلی لدبتر

لیلی لدبتر:

مبارزه برای عدالت در میزان حقوق دریافتی

لیلی لدبتر بعد از حدود ۲۰ سال کار مداوم در شرکت گودیر، در سال ۱۹۸۸ از این شرکت به علت کمتر بودن حقوقش نسبت به مردان هم رتبه اش ، شکایت کرد. این دعوی قضایی تا دیوان عالی نیز بالا رفت. در نهایت کنگره قانون پرداخت عادلانه لیلی لدبتر را در سال ۲۰۰۹ تصویب کرد.

تهیه توسط روزنه آنلاین


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.