آیا کمبود وزن ارتباطی با بیماری آلزایمر دارد؟

آیا کمبود وزن ارتباطی با بیماری آلزایمر دارد؟

در مطلب زیر در مورد ارتباط کمبود وزن با بیماری آلزایمر در دوران پیری صحبت کرده است و این سوال مطرح می گردد که آیا این موضوع ارتباطی با مبتلا شدن به بیماری آلزایمر دارد یا خیر؟

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که وزن کمتر در سالمندان با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است و کاهش وزن در سالمندان با پیشروی سریع‌تر بیماری آلزایمر همبستگی دارد. گزارشی از این مطالعه در Journal of Alzheimer’s Disease منتشر شده است. محققان Brigham and Women’s

و Massachusetts General Hospital در این مطالعه متوجه شدند سالمندانی که از نظر شناختی در وضعیت عادی قرار دارند و شاخص توده بدن (BMI) در آنان پایین‌تر است، دارای میزان بیشتری از پروتئین بتا-آمیلوئید در مغزشان هستند. دکتر گَد مارشال، مسئول مطالعه، می‌گوید:

«در علم پزشکی این‌طور تصور می‌شودکه افزایش قشر آمیلوئید، اولین مرحله از شکل پیش‌بالینی بیماری آلزایمر است. بنابراین یافته‌های ما نشان می‌دهند که افرادی که در دوران سالمندی کم‌وزن هسند، ممکن است بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار داشته باشند.

پیدا کردن این ارتباط، از این ایده پشتیبانی می‌کند که کمبود در دوران سالمندی می‌تواند برای سلامت مغز خوب نباشد». این مطالعه شامل ۲۸۰ نفر از سالمندانی ۶۲ تا ۹۰ ساله می‌شد که از نظر شناختی در وضعیت عادی قرار داشتند و از سلامتی مناسبی برخوردار بودند.

محققان در این مطالعه، رابطه بین شاخص توده بدن (BMI) و سطح بتا-آمیلوئید را در مغز سالمندان بررسی کردند. نتایج نهایی، بعد از در نظر گرفتن عواملی مثل سن و وضعیت ژن APOE۴، نشان دادند که BMI پایین‌تر با افزایش سطح بتا-آمیلوئیدها در مغز سالمندان مرتبط است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.