اهمیت پیروی از رژیم غذایی در افراد مسن

اهمیت پیروی از رژیم غذایی در افراد مسن

غالبا در سنین سالمندی بیماری های زیادی به سراغ ما می آیند امراضی مانند فشار خون بالا، مشکلات کلیوی و مشکلات بینایی از عارضه های رایج در این سنین به شمار می روند برای پیشگیری و مقابله با این امراض بهتر است سالمندان به برخی پرهیزات غذایی بیشتر دقت کنند.

در بخش قبل گفتیم که برخی مواد باید به رژیم غذایی سالمندان اضافه و برخی کم شوند. عدم توجه به این تغییرات ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای فرد سالمند داشته باشد. کاهش میزان سدیم سدیم، برای افراد سالمند به ویژه کسانی که فشار خون بالا دارند، بسیار ضرر دارد. شاید باورش سخت باشد اما نمکی که اغلب اصرار داریم از سر میز غذا حذف شود، فقط مقدار بسیار کمی از سدیم دریافتی ما را شامل می‌شود. درحالی‌که غذاهای یخ زده، فراوری شده و رستورانی شامل درصد بالایی از سدیم هستند. یکی از عناصر اصلی مواد نگه دارنده، سدیم است به همین خاطر سالمندان به ویژه افرادی که فشار خون دارند، باید از مصرف غذاهای کنسروی و فراوری شده به شدت پرهیز کنند. در عوض می‌توانند از میوه و سبزیجات تازه، حبوبات، مغزهای تازه و خام مانند بادام، پسته، گردو، تخمه کدو و از این دست، کره‌های گیاهی و غلاتی مانند برنج قهوه‌ای و جو دوسر استفاده کنند. افزایش مایعات با افزایش سن، احساس تشنگی در افراد کاهش می‌یابد. درواقع میزان آب مورد نیاز برای بدن، نسبت به جوانی تغییر نمی‌کند اما فرد احساس تشنگی نمی‌کند و بدن او دچار کم‌آبی می‌شود.

برای اینکه بفهمیم فرد دچار کم‌آبی شده است یا خیرف کافی است میزان ادرار او بررسی شود. اگر ادرار کم‌رنگ باشد، یعنی فرد به اندازه کافی مایعات مصرف می‌کند اما اگر ادرار او به رنگ تیره یا کدر باشد، باید میزان مایعات دریافتی را افزایش دهید. از دست دادن آب بدن در سالمندان باعث بروز مشکلاتی از قبیل کاهش بینایی، درد عضلات و مفاصل، مشکلات کلیوی و بسیاری مشکلات دیگر می‌شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *