بررسی علت های بروز درد در نواحی مختلف بدن

بررسی علت های بروز درد در نواحی مختلف بدن

علت های بروز درد در بدن چیست؟

اگر در نواحی مختلف بدن خود یا یکی از قسمت های بدنتان احساس درد دارید و می خواهید بدانید علت های بروز درد در بخش های مختلف بدن شما چیست این مطلب را با دقت مطالعه کنید. در این صفحه، علل درد در کتف، شکم، ساق و ماهیچه پا بررسی میشود. تا بهتر متوجه شوید این دردها نشانه و علائم چیست و چه کاری باید انجام بدهید.

 

هفت دردی که هرگز نباید به آنها بی توجهی کنید

هیچ وقت سعی نکنید درد را تحمل کنید چون درد نشانه ضایعه ایی در بدن است. پس اگر دردی مبهم و بدون علت حس می کنید حتما آن را پیگیری کنید..همه ما گاهی فراموش می کنیم که چگونه با بدنمان رفتار کنیم گاهی درد به یاد مان می آورد که دیروز میز سنگینی را بلند کردیم یا مبل را کشیدیم یا با کفش نامناسب پیاده روی کردیم. در هر صورت درد ناگوار است اما خوشایند ، چون ما را آگاه می کند که بیشتر از خودمان محافظت کنیم.در واقع باید گفت بدن با در با صاحبض صحبت می کند.

 

سردردهای شدید

در این گونه موارد حتما به پزشک مراجعه کنید.در سرما خورگی درد می تواند به علت عفونت در سینوس باشد ،اما همین سردردها می توانند نشانه ایی از خون ریزی مغزی یا تومور در مغز هم باشند.در مواردی که بدون علت دچار سردرد می شوید حتما با پزشک مشورت کنید و از سردردهایتان سرسری نگذرید چون زنگ خطر برای شما به صدا در آمده.

 

درد یا احساس سنگینی در ناحیه سینه،گلو ، فک، شانه، بازو یا شکم

درد در ناحیه سینه می تواند در اثر التهاب ریه، یا ناراحتی قلبی باشد. اما باید یادمان باشد که ناراحتی های قلبی ممکن است با درد همراه نباشد، بلکه شما اغلب در ناحیه سینه دچار نوعی سنگینی و عدم آرامش می شوید.دنبال درد درناحیه قلب نباشید اغلب بیماران قلبی از فشاری که بر روی قسه سینه شان وارد  می شود شکایت دارند. اغلب مشت شان را روی سینه شان می گذارند  و می گویند انگار یک وزنه روی سینه ام گذاشته اند.یا می گویند انگار، کسی روی سینه ام نشسته.

ناراحتی های قلبی می تواند با درد در ناحیه گلو، فک ، شانه چپ یا بازو  و یا شکم همراه باشند این بیماران اغلب دچار حالت تهوع هستند. این گونه ناراحتی ها معمولا در سنین پایین به وجود نمی آیند اما اگر فردی مدام دچار چنین حالتهایی می شود نباید به خاطر پایین بودن سن به آن بی توجهی کرد و یا منتظر درد در این ناحیه شد.اغلب افراد به این دلیل در رفتن به پزشک متخصص قلب تعلل دارند که این دردها را با دردهای ناشی از استرس تشخیص نداده و هر نوع درد در این نواحی را به حساب ناراحتی های استرسی می گذارند. در مواردی که دچار حالتهای بالا شدید سریع با اورژانس تماس بگیرید. اگر ناراحتی شما چیز دیگری تشخیص داده شد واقعا خوش شانس هستید.

مواقعی که این گونه دردها به هیجان و استرس ، ناراحتی های روحی و یا فعالیت بیش از حد مربوط باشد درد به گونه ایی دیگر خواهد بود. مثلا ،زمانیکه  به باغچه رسیدگی کردی به درختها آب دادید و آنها را هرس کردید، فعالیت زیادی کردید ناگهان حس دردی در ناحیه سینه حس می کنید اما به محض اینکه می نشینید و کمی استراحت می کنید دیگر درد وجود ندارد و دیگر درد نمی کشید این ناراحتی قلبی نیست.این درد همان آنژین است.

علائم ناراحتی قلبی در زنان دقیق تر است علائم ناراحتی قلبی در برخی مواقع می توانند گمراه کننده هم باشند نظیر علائمی چون نفخ و استرس یا ناراحتی در ناحیه شکم.گاهی اوقات خستگی مفرط نیز علامتی نظیر ناراحتی قلبی دارد.خطر ناراحتی های قلبی زمانی که دوره یائسگی در خانمها شروع می شود افزایش میابد. این گونه ناراحتی ها در زمان یائسگی زنان بیشتری را نسبت به مردان در گیر می کند هر چند که خطر سکته های قلبی مردان را بیش از زنان تهدید می کند.در هر حال خانمها وپزشکان آنها باید ریز بین تر باشند.

 

علت های بروز درد در قسمت پایین یا پشت کتف

اغلب در نواحی ارتروز این دردها احساس می شوند. یک خطری که همیشه تهدید کننده است در ناحیه شاهرگ ها است در این گونه موارد اغلب فرد از درد ناحیه کتف شکایت می کند ، افرادی که در معرض این خطر هستند اغلب دیواره رگ هایشان دچار تخریب می شود. این گونه دردها در برخی موارد با پیشینه ای مانند فشار خون بالا، مشکل در سیستم گردش خون، سیگار کشیدن و دیابت آغاز می شوند.

 

علت های بروز درد های شدید در شکم

آپاندیس تان را عمل کرده اید یا هنوز آپاندیس در جای خود در سمت چپ شکمتان آرام گرفته است؟ حرکتهای ناگهانی در شکمتان حس نمی کنید؟ دردهای پانکراس، زخم های معده و انسداد روده هم دردهایی هستند که معمولا در ناحیه شکم دردهایی ایجاد می کنند. بنابراین بلافاصله هر دردی را آپاندیس نپندارید و و در ضمن به آن بی توجهی هم نکنید. سعی کنید آن درد را پیگیری نمایید.

 

علت های بروز درد های ساق یا ماهیچه پا

یکی از دردهایی که کمتر شناخته شده درد در ناحیه عروق ترومبوزیس است، لخته های خون می توانند حتی در عروق پا هم باشند. این بیماری در هر سال جان تعداد بسیاری از افراد را تهدید می کند. خطر درست از جایی جدی می شود که لخته خون شکسته می شود و باعث آموبولیسم می شوند یا گاهی اوقات اتفاق می افتد که این لخته خون در اثر ضربه ای شدید حرکت خود به سمت قلب را آغاز می کند. [اگر این لخته خون در ریه باشد منجر به آمبولی ریه می شود] و نتیجه اش متاسفانه سرطان ریه بدخیم خواهد بود. در برخی موارد در اثر این آمبولی ها و کم تحرکی بیمار، و چاقی بیش از حد دیگر کار زیادی برای بیمار مراجعه کننده نمی توان انجام داد.

“گاهی مواقع هم دیده شده که ساق پای افراد بدون هیچ دلیل قانع کننده ایی نظیر ضربه یا پیچ خوردن پا، ورم می کند در این موارد هم بدون معطلی به پزشک مراجعه نمایید.

 

سوزش در ناحیه کف پا یا ران پا

بسیاری از مردم کشور ما در حالی به دیابت مبتلا هستند که خود اطلاع ندارند.. انجمن دیابت ایالات متحده بر این عقیده است که اولین نشانه  این بیماری علائمی از بیماریهای اعصاب است. این علائم سوختن یا درد یا حس سوزن سوزن شدن کف پاها را شامل می گردد.این علائم حاکی از آسیب به سیستم اعصاب در آن منطقه است.

 

دردهای ترکیبی و نامفهوم یا دردهای که از لحاظ پزشکی توجیح ندارند.

در هنگام استرس دردهای نامفهومی سراغ بیماران می رود که اغلب از لحاظ پزشکی هیچ توجیهی ندارد مثلا سردردهایی که در همه نقاط سر حس می شوند یا دردهای شکمی یا درد در دست و پاها و یا داشتن همه این دردها به صورت توامان.

از آنجاییکه درد می تواند ناراحت کننده باشد اما نباید تضعیف کننده باشد افرادی که دچار استرس می شوند خانواده هایشان و تیم های پزشکی باید نسبت به درد حساس باشند. به علاوه هرچه فرد عمق ناراحتیش بیشتر می شود کمتر می تواند دردهایش را هم تفسیر کند. زمانی که برای تشخیص بیماریتان می روید بجز درد باید علائم دیگری هم وجود داشته باشد. اگر نسبت به انجام فعالیتهایی بی علاقه شده اید حتما با پزشکتان در میان بگذارید، اگر نمی توانید کاری را به درستی انجام دهید یا در انجام کاری که قبلا انجام می دادید ناتوان شده اید حتما به این علائم توجه داشته باشید اگر درد شما را آزار می دهد تحملش نکنید تحمل درد اصلا شجاعت محسوب نمی شود.

 

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.