تاثیر تغییر ساعت بر زندگی

تاثیر تغییر ساعت بر زندگی

با کشیدن ساعت به جلو چه تغییراتی در زندگی ما ایجاد می شود، در سال جدید بازهم ساعت ها با تغییر ساعت مواجه شدیم، زندگی ما دچار چه تحولاتی خواهد شد؟ وقتی ساعت تغییر میکند زمان خواب ما نیز تغییر خواهد کرد و ما مجبور می شویم خود را با شرایط و زمان جدید وفق دهیم.

با نو شدن فصل و فرا رسیدن سال جدید در تمام دنیا از جمله کشور ما زمان یک ساعت به جلو کشیده می‌شود. ساعت ۱۲ شب ناگهان یک بامداد می‌شود و تازه می‌فهمید یک ساعت از عمرتان را از دست داده‌اید. از این پس مجبور می‌شوید کارها را سریع‌تر از قبل انجام دهید،سریع‌تر بخوابید تا سریع تر از خواب بلند شوید و به محل کارتان بروید. از نظر روانشناسان و فیزیولوژیست‌ها جلو کشیدن ساعت مخصوصا برای کودکان و سالمندان بدون عارضه نیست اما می‌توان به کمک تدابیری کمک کرد فرد سریع‌تر به این تغییر عادت کند.

یکی از این تدابیر خوابیدن و برخواستن سر ساعت معین قبلی است. نمی‌گوییم بر طبق ساعت گذشته بخوابید و برخیزید اما بهترین کار این است که منتظر تغییر ساعت در انتهای شب نمانید. هر ساعتی که عادت بخوابیدن دارید در همان زمان ساعت را جلو بکشید و بخوابید و صبح بر اساس ساعت جدید از خواب برخیزید. بعد از این روز نیز بر حسب ساعتی که عادت به خواب داشتید به رخت خواب بروید. مثلا اگر شبها ۱۰ می‌خوابیدید تا ساعت ۱۱ بیدار ننشینید و بگویید الان ۱۰ قدیم استبلکه بر اساس ساعت ۱۰ جدید به رختخواب بروید. شاید در ابتدا خوابیدن بر اساس این ساعت سخت باشد اما بدن به آن عادت خواهد کرد. این مسئله بویژه برای کودکان حائز اهمیت است. دلیل تغییر ساعت چیست؟ اولین بار در سالهای ۱۹۷۳-۱۹۷۴ به دلیل تحولات نفتی، ساعت تغییر کرد و بعد از آن در کشورهای اتحادیه اروپا مرسوم شد. از سال ۱۹۸۸ تمام کشورهای دنیا تغییر ساعت را در زمستان و تابستان پذیرا شدند. تنها دلیل آن هم حفظ انرژی بود. به این ترتیب با تغییر ساعت در بهار از روشنایی روز بیشتر استفاده می‌شد و میزان مصرف برق کاهش می‌یافت. طبق گزارشات آژانس حفظ محیط و صرفه جویی در انرژی، تغییر دادن ساعات بر میزان صرف انرژی تاثیر گذار بوده اما این میزان چشم گیر نیست. با این حال روند ادامه پیدا کرد زیرا تحقیقی در سال ۲۰۱۰ نشان داد تغییر ساعت باعث صرفه جویی ۴۴۰ گیگاوایت در ساعت انرژی در سال ۲۰۰۹ شده که معادل نور مصرفی ۸۰۰ هزار خانه است. همین مقدار صرفه‌جویی باعث کاهش تولید ۴۴ هزار تن CO۲ شد که برای محیط زیست مضر محسوب می شود. مصرف هر ۱ کیلو وایت برق ۱۰۰ گرم CO۲ تولید می‌کند و کاهش تولید هر گرم از آن به نفح موجودات زنده است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *